De
Blanco Generatie; leeg, oningevuld. Een liggende streep: vul zelf
maar in. I belong to the — generation / But I
can take it or leave it each time. En
op de hoes van Blank Generation zet Richard Hell dit statement
kracht bij met op zijn borst de tekst: you make me —. Vul
maar in. Hells punkideologie is dat er geen ideologie is. En Richard
Hell, punkpionier van het eerste uur, kan het weten. In 1968
ontvlucht Richard Myers zijn armoedige leefomgeving in Kentucky en de
kostschool in Delaware en verruilt deze voor het New Yorkse
stadsleven. Hij vindt een baantje in een winkel in tweedehands boeken
en houdt zich bezig met drugs, de dichtkunst en het schrijven van
songteksten. Een jaar later voegt kostschoolvriend Tom Miller zich
bij hem. Na het zien van The New York Dolls besluit het duo een band
op te richten met Myers op bas en Miller op gitaar: de Neon Boys.
Twee jaar later, in 1974, wordt die band Television, Richard Myers
Richard Hell en Tom Miller Tom Verlaine. En daar ergens, in CBGB in
de New Yorkse Bowery, begint met Television, de Ramones en Patti
Smith de punk en de new wave. Richard Hell is daarbij en is en
passant de eerste punker in gescheurde, door veiligheidsspelden
bijeengehouden shirts. Maar dan, voorjaar ’75, wordt dichter,
junkie en non-muzikant Hell – althans volgens Verlaine – tot
zijn woede uit Television gezet. Direct wordt Hell door
collega-junkie Johnny Thunders gevraagd als bassist in The
Heartbreakers, maar Richard Hell wil zijn eigen band. Na een paar
maanden in The Heartbreakers richt Hell The Voidoids op, een
competente band met drummer Marc Bell en slaggitarist Ivan Julian, en
met een briljante gitarist: Robert Quine. Hell heeft voldoende
ongebruikt materiaal op de plank liggen van zijn tijd met Television
– ‘Love Comes In Spurts’, ‘Blank Generation’ – en met The
Heartbreakers – ‘New Pleasure’, ‘The Plan’. Met producer
Richard Gottehrer knallen Richard Hell & The Voidoids in de Plaza
Sound-studio in no time tien nummers op de band. Blank Generation
klokt krap aan 32 minuten; 32 intense punkrockminuten, dat wel.
Hells met schelle stem uitgespuwde teksten zijn
persoonlijk, expliciet en confronterend: Look
out jerk / You ancient slut / I can’t endure / Your smirking smut,
heet het in ‘Liars Beware’ en Your
mind’s a wreck but that’s fine / It corresponds to mine in
‘New Pleasure’. In ‘Down At The Rock And Roll Club’ –
But I rip up my shirt – viert Hell stoned zijn pogofeestje,
terwijl hij in ‘The Plan’ een incestueuze verhouding heeft met
zijn ingebeelde dochter. Rauw zijn niet alleen Hells teksten, rauw is
ook de Voidoids-sound, aangevuurd door de striemende, staccato
slaggitaar van Ivan Julian. De muzikale hoofdrol is echter voor
Robert Quine die talloze spetterende gitaarsolo’s lanceert, zoals
in het stroperig bluesy ‘Betrayal Takes Two’, de fantastische
John en Tom Fogerty-cover ‘Walking On The Water’, de ontsporende
finale van ‘Another World’ en natuurlijk in de weergaloze
punkklassieker ‘Blank Generation’.
Dat Richard Hell een van de
initiators is van de punkbeweging is, met bijbehorend provocatief
gedrag en drugsgebruik, is niets teveel gezegd. Lang blijft het bij
één album, wat precies genoeg is om een punkheld te
zijn.
Love
Comes In Spurts / Liars Beware / New
Pleasure / Betrayal Takes Two / Down At The Rock And Roll Club / Who
Says? / Blank Generation / Walking On The Water / The Plan / Another
World
Geen opmerkingen:
Een reactie posten