Het lijkt nauwelijks voor te stellen dat Elliott Smith een immens minderwaardigheidscomplex had. De maker van liedjes waarop geliefden liefdeskastelen kunnen bouwen, waar levenslange relaties op kunnen schragen – deze schepper van popsymfonieën lijkt nauwelijks te hebben geweten welke impact zijn muziek had. Elliott Smith meende werkelijk dat zijn muziek te breekbaar en te intiem was om een groot publiek
Steven
Paul Smith werd in 1969 geboren in Omaha, Nebraska, groeide op in
Dallas, Texas en later in Portland, Oregon. Hij studeerde aan de
oostkust en keerde terug naar Portland om samen met Sam Coombes –
die prachtige platen maakte met The Donner Party – Heatmiser op te
richten. Maar de loner die Smith was voelde zich niet happy –
een understatement – in dit groepsverband en ging in z’n eentje
optredens doen in koffiehuizen. In 1994 en 1995 maakte Smith twee
cd’s, Roman Candle en Elliott Smith, kale en tot op
het bot uitgeklede platen, in 1997 gevolgd door Either/Or. Op
deze plaat, opgenomen met het producersduo Tom Rothrock en Rob
Schnapf, is Smith getransformeerd tot een enigmatische
singer-songwriter en laat hij de luisteraar versteld staan van zijn
melodieuze vernuft en zijn superieure componeerkwaliteiten. Het
levert Elliott Smith de status van culthero op. Op het persoonlijke
vlak gaat het echter niet zo goed met Smith. Hij overleeft een
zelfmoordpoging en verliest zich in alcohol en heroïne. Smith
schrijft zich in bij een ontwenningskliniek om er zes dagen later
weer gerevitaliseerd uit te lopen en het drugsgebruik met hernieuwd
elan te hervatten. Maar dan komt de doorbraak die hem van zijn
undergroundstatus verlost. Nadat Smith enkele liedjes heeft
gecomponeerd voor Gus Van Sants speelfilm Good Will Hunting,
wordt ‘Miss Misery’ genomineerd voor een Oscar. Tijdens het
uitreikingsgala treedt Smith op, gestoken in een totaal misplaatst
kostuum en met de schuwe uitstraling van een tragisch figuur: Smith
is incongruent en anachronistich.
Volgend
op dit succes tekent Elliott Smith bij Dreamworks, Steven Spielbergs
platenlabel, en neemt in L.A. met dezelfde producers zijn major
label-debuut op. Smith speelt en zingt alles in z’n eentje in,
met de sporadische hulp van drummer Joey Waronker en muzikaal genie
Jon Brion. Veertien ambachtelijk geconstrueerde liedjes, veertien
verfijnde popsongs vormen tezamen XO, vormen tezamen een
onverbiddelijk meesterwerk.
In
een beknopte en serene stijl laat Smith de luisteraar getuige zijn
van zijn overvloedige verbeeldingskracht. De liedjes zijn opgebouwd
uit meanderende melodielijnen, fraaie akkoordenreeksen en Smiths
sensitieve – afwisselend hese en ijle – stemgeluid. Hij uit
bovendien zijn gevoelens over verlies, angst en onzekerheid in
poëtische teksten – die daadwerkelijk Smiths universele
liefdesverdriet voelbaar maken. ‘Sweet Adeline’ wordt na een
intro van akoestische gitaar en piano naar een weelderige climax
gebracht, maar de toon van bitterheid en verval is dan gezet: Waiting
for sedation to disconnect my head / Or any situation where I’m
better off than dead. Het uiterst opzwepende ‘Amity’ herbergt
een scherpe gitaarsolo en wordt gevolgd door de tweeënhalve
minuut verstilde perfectie van ‘Oh Well, Okay’ – met
claustrofobische en toch poëtische tekst: An airless cell
that blocks the day / Oh well, okay.eet scherpe gitaarsolo,
gevolgd door eertien verfijnde popsongs, vormen Elliott Smiths rd uit
te lopen
‘Baby Britain’ bezit een luie groove en nestelt zich qua sound
dicht tegen de orkestrale psychedelische pop aan van The Left Banke
en The Zombies. In ‘Bled White’ stuurt Smith zijn elektrische
gitaar door een Leslie-box en wordt hij heen en weer geslingerd
tussen blijheid en verdriet: ‘Cos happy and sad come in quick
succession. En dan zijn er nog talloze perfecte popliedjes als
‘Walz #2 (XO)’, ‘Independence Day’, ‘Bottle Up And
Explode!’ en ‘Everybody Cares, Everybody Understands’, waarin
Elliott Smith XO naar een nog hoger plan tilt en het niveau
benadert van Big Stars Third en The Beatles’ Let It Be.
Het werkelijke hartverscheurende en superieur gearrangeerde ‘I
Didn’t Understand’ maakt dit absolute meesterwerk nog
ongenaakbaarder.
XO
bewees de extreme begaafdheid van deze modernistische
singer-songwriter en bezorgde hem een prominente plek in het
popwalhalla, maar Smith bleef bescheiden en schuw – bescherming
zoekend vanonder de wollen muts. Het succes werd een molensteen om
zijn nek, want ook de volgende plaat, Figure 8, mocht er zijn.
Maar toen werd het lang stil rondom Smith. Hij werkte aan een nieuwe
plaat, maar de release hiervan heeft Elliott Smith niet mogen
meemaken. Op 21 oktober 2003 stak hij in zijn huis in L.A. een mes in
zijn hart en overleed ter plekke. Elliott Smith was te zacht en te
gevoelig voor de werkelijkheid, ook al was een deel van die
werkelijkheid dat hij een zeer grote waardering genoot van
muzikanten, pers en publiek. Maar dát kon hij nauwelijks
geloven: I didn’t understand / I didn’t understand.
In
2004 verscheen From A Basement On The
Hill, een triest postscriptum.
Sweet
Adeline / Tomorrow Tomorrow / Walz #2 (XO) / Baby Britain / Pitseleh
/ Independence Day / Bled White / Walz #1 / Amity / Oh Well, Okay /
Bottle Up And Explode! / A Question Mark / Everybody Cares, Everybody
Understands / I Didn’t Understand
Geen opmerkingen:
Een reactie posten