Met
Urge Overkill denkt Geffen de opvolger van Nirvana binnen te halen.
Vergeet het maar, daar zijn National ‘Nash’ Kato (zang, gitaar,
toetsen), ‘Eddie’ King Roeser (zang, bas, gitaar) en Blackie
Onassis veel te bijzonder voor. Het punkrocktrio uit Chicago,
Illinois, speelt jarenlang voor anderhalve man en een paardenkop,
brengt zijn eerste platen uit op het bulldozerpunk-label Touch &
Go en covert en passant liedjes van Neil Diamond, Jimmy Webb en Hot
Chocolate’s ‘Emma’. Maar met de komst van een kitscherige
kledinglijn en op effectbejag gerichte glitterpop gaat het roer om:
hier zijn de nieuwe helden, met een knipoog, dat wel. Het drietal
neemt zijn derde plaat op in Philadelphia, in het hart van de
seventies philly-soul, met hiphopproducers The Butcher Brothers. In
drie weken staan de twaalf songs op tape, met minimale overdub en een
directe, frontale sound. Het drietal houdt bij de release van
Saturation een nieuwe kledinglijn ten doop van kitscherige
glimmende pakken en slicke bordeelsluipers. Kato, Roeser en
Onassis dragen bovendien medaillons om de nek zo groot als
onderzetters. Kitsch onder een vergrootglas, Amerikaans ten voeten
uit. Saturation, voorzien van een nepperig hoesje en met
bijgeleverde UO-sticker, sluit hier naadloos op aan, maar bevat wel
urgente en aanstekelijke gitaarpop met zowel evidente
glamrock-invloeden als een schatplichtigheid aan radiovriendelijke
hardrock. Zo is ‘Bottle Of Fur’ gezegend met een lekker Mud-intro
en ‘Erica Kane’ – vernoemd naar een soapsterretje – een
stevige rocker. Maar meer classic style-hardrock – in de
beste Blue Öyster Cult-traditie – is de knallende
openingstrits ‘Sister Havana’, ‘Tequila Sundae’ en ‘Positive
Bleeding’, waarin de gitaren riffen en schuren. Het ultieme
popgevoel komt naar boven in ‘Back On Me’ dat voortdrijft op een
cadans van akoestische gitaren en kartonnen drums, en het afsluitende
‘Heaven 90210’ dat maatschappijkritiek combineert met een
bitterzoete gevoeligheid. Zoals gezegd, de nieuwe Nirvana zijn ze
niet, worden ze niet. Maar dan komt het succes uit onverwachte hoek:
Urge Overkills cover van Neil Diamonds ‘Girl, You’ll Be A Woman
Soon’ wordt een hit doordat deze op de soundtrack van Tarantino’s
Pulp Fiction is opgenomen. Om bij dit succes aan te haken laat
Geffen Urge Overkill nog een plaat maken, maar Exit The Dragon
brengt niet wat werd gehoopt. Exit Urge Overkill, voorlopig.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten