Militante
rouwdouwers. Mislukte wereldverbeteraars. Energiek en
energieverslindend zootje ongeregeld dat al na drie platen geheel was
opgebrand. De Motor City 5 raakten daadwerkelijk volkomen
losgeslagen, met uitbundig gebruik van hard drugs en
gevangenisstraffen als gevolg. Gedurende zijn heftige bestaan maakte
MC5 slechts drie lp’s, maar wel drie overdonderende lp’s, en had,
o wonder, een uiterst stabiele bezetting: Rob Tyner (zang,
mondharmonica), Wayne Kramer (gitaar, zang), Fred ‘Sonic’ Smith
(gitaar, zang), Dennis Thompson (drums, zang) en Mike Davis (bas,
zang). Vanaf halverwege de jaren zestig was hun explosieve cocktail
gebaseerd op de rock-‘n-roll van Chuck Berry, de vuige Britse
rhythm & blues van The Yardbirds en The Who en de
existentialistische jazz van John Coltrane en Sun Ra. MC5 wordt
bovendien nog eens gemanaged door politiek activist en pleitbezorger
van vrije seks en drugs, John Sinclair.
Getekend door Elektra Records
is het eerste album van MC5 dan ook een opwindend politiek pamflet,
en nog eens live opgenomen ook. De band wordt echter snel bij Elektra
de deur uitgewerkt omdat een grote platenwinkelketen weigert de plaat
te verkopen. Kick Out The Jams wordt een jaar later gevolgd
door de rock-’n’-rollplaat Back In The USA, waarna in de
toenemende chaos een jaar later in juli 1971 alweer MC5’s derde
verschijnt: High Time. Een mix van de eerste twee albums is
High Time een pure rockplaat, die zelfs – heel af en toe –
de kwetsbare kant van het doorgaans opgefokte vijftal laat zien. De
knetterende garagepunk van MC5 gaat op High Time een verbond
aan met bluesy hardrock en sci-fi psychedelica. En waar de vorige
albums louter groepscomposities bevatten, leveren zowel Kramer,
Tyner, Thompson als Smith eigen composities aan. Thompsons ‘Gotta
Keep Movin’ is een compacte uptempo rocker met scheurend gitaarspel
van het sonische gitaristenduo Kramer/Smith, Rob Tyners ‘Future/Now’
een bluesy schuiver met een prachtig verstild coda en ‘Miss X’ en
‘Poison’ zijn spetterende spacy rocksongs van de hand van Wayne
Kramer. Hofleverancier is echter Fred Smith; hij levert vier songs,
waarvan het muzikale stripverhaal over een geile non, het sublieme
‘Sister Anne’, het rock-‘n’rollende hoogtepunt van High
Time is, al vat ‘Skunk (Sonicly Speaking)’ nog eens alles
samen: wild, gestoord en opwindend. High Time is opvallend
transparant geproduceerd – MC5 lijkt de rommeligheid voorbij. Maar
dat is slechts schijn; het uitblijven van succes drijft de complete
band naar de afgrond van de hard drugs. In 1972 blaast de Motor City
5 zichzelf op en laat een erfenis na van drie wilde
rock-’n-rollplaten.
Sister
Anne / Baby Won’t Ya / Miss X / Gotta Keep Movin’
/ Future/Now / Poison / Over And Over / Skunk (Sonicly Speaking)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten