Het
leek er sterk op dat Fairport Convention ophield te bestaan toen in
mei 1969 de bestelbus van de band verongelukte met daarin alle
bandleden. Zowel drummer Martin Lamble als Richard Thompsons vriendin
Jeannie Franklin verongelukten dodelijk. De overlevende bandleden –
Sandy Denny, Richard Thompson, Simon Nicol en Ashley Hutchings –
waren in diepe rouw gedompeld en zagen de zinloosheid in van het
voortzetten van Fairport Convention. Hoe dan ook zou de band nooit
meer het oude repertoire spelen; als Fairport Convention zou worden
voorgezet, dan moest er een nieuwe muzikale richting worden gevonden.
Hetgeen geschiedde.
Vioolspeler Dave Swarbrick en drummer Dave
Mattacks versterken het viertal en in de zomer van 1969 vestigt de
opnieuw geformeerde band zich, op initiatief van producer Joe Boyd,
in Farley Chamberlayne, een afgelegen country-house. De behoefte om
in elkaars nabijheid te zijn leidt tot lange wandelingen in de
omgeving, gesprekken aan de keukentafel en het zich verdiepen in oude
volksmuziek. Het grote voorbeeld van vele bands in die tijd is Music
From Big Pink van The Band; een revolutionair concept van folk en
country in een rock-context. Daarnaast raken zowel Sandy Denny als
Ashley Hutchings gefascineerd door Britse traditionals – de kunst
is echter om de eeuwenoude liedjes te transformeren tot moderne rock;
om akoestische liedjes om te zetten in elektrische songs. De
uitdaging waarvoor Fairport Convention zich gesteld ziet, wordt een
katharsis en een triomf tegelijk, want Liege & Lief is
niet alleen het Britse equivalent van Music From Big Pink,
maar ook dé herdefinitie van folk en folkrock. Vijf van de
acht liedjes op Liege & Lief zijn traditionals, maar
Fairport Convention zet de mystieke en mythologische liedjes over
ziekte, dood en verderf geheel naar eigen hand. De engelenstem van
Sandy Denny – een van de beste zangeressen ooit – klinkt
betoverend in ‘Reynardine’ en opzwepend in ‘Tam Lin’ en
‘Matty Groves’, een traditional die al in 1630 bestond. De
nieuwelingen zijn prominent aanwezig: Swarbrick met zwierig vioolspel
en Mattacks, die totaal onbekend is met folkmuziek, met opvallend
stevig drumwerk. Maar naast Sandy Denny is de hoofdrol weggelegd voor
Richard Thompson. Niet alleen vanwege zijn evocatieve en
onderscheidende gitaarspel, maar ook omdat hij twee fabelachtige
composities bijdraagt: ‘Farewell. Farewell’ en ‘Crazy Man
Michael’, de laatste een monument van verlies en verdriet. Als
Liege & Lief in december 1968 wordt uitgebracht, wordt het
direct herkend als het meesterwerk dat het is. Zowel Ashley Hutchings
als Sandy Denny hebben Fairport Convention dan al verlaten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten