zaterdag 25 januari 2014

The Tubes | Remote Control

In Phoenix, Arizona heten ze in de jaren zestig The Beans; na hun verhuizing naar San Francisco, Californië in 1972 The Tubes. Met z'n zevenen zijn ze en ze maken naam met hun spectaculaire live-optredens, die nog sensationeler worden als satirisch sekssymbool Re Styles zich bij de zeven mannen aansluit. The Tubes zijn totaaltheater; zijn een mediaspektakel van gargantueske proporties. Maar ondanks de successen van de peperdure rockshows, blijft de plaatverkoop sterk achter. De albums, zwaar aangezet en met een hutspot aan stijlen, lijden jammerlijk aan een gebrek aan coherentie. Dat kan beslist niet gezegd worden van het vierde album Remote Control, een titel die de lading volledig dekt: een concept-album geheel gewijd aan de tv-verslaving van de moderne mens. De meest geschikte producer voor dit nu-of-nooit-project is popprofessor Todd Rundgren, zelf ook niet vies van groteske rock-'n'-roll. De samenwerking werpt zijn vruchten af want The Tubes zijn dit keer ingekapseld in een modern elektronisch-experimenteel kader, waarbij de nadruk ligt op speelse arrangementen en doorwrochte melodieën. Pompeus en proggy – ingewikkeld toetsenwerk en snelle gitaarnoten – zijn The Tubes nog steeds, maar de kracht van de liedjes, de onderlinge samenhang en het concept van de mens die verzwolgen wordt door televisie en entertainment – gesymboliseerd in het rake hoesdesign – maken van Remote Control een visionair rockalbum. Platenmaatschappij A&M denkt daar geheel anders over en zet The Tubes bij het vuilnis.

Turn Me On / TV Is King / Prime Time / I Want It All Now / No Way Out / Getoverture / No Mercy / Only The Strong Survive / Be Mine Tonight / Love's A Mystery (I Don't Understand) / Telecide

Geen opmerkingen:

Een reactie posten