Wankel
balancerend op de dunne scheidslijn tussen folkrock en jazzrock,
tussen faam en falen, tussen avontuur en roekeloosheid, is Tim
Buckley een tragische figuur die op veel te jonge leeftijd zijn lot
bezegelde met een overdosis. In zijn te korte leven maakte hij een
indrukwekkende ontwikkeling door; van traditionele folksinger tot
avant-jazzmusicus – met zijn zuivere tenor en een bereik van maar
liefst drie en een halve octaven als voornaamste instrument. Buckley
is de singer-songwriter van de improvisatie en experimenteerdrift,
maar daarvoor, voor het transitie-album Happy
Sad uit
1969, is de singer-songwriter van de koffiehuizen aan het woord. Tim
Buckley wordt in 1966 getekend door Elektra's Jac Holzman als hij nog
deel uitmaakt van The Bohemians, een folkrockband uit Orange County,
Californië. Datzelfde jaar nog komt Buckleys zelfgetitelde
debuutplaat uit, een album vol plezierige folkrock.
Maar
met het volgende album graaft Tim Buckley dieper en dieper. In
Bohemians-drummer Larry Beckett heeft Buckley een creatieve partner
gevonden die hem voor teksten voorziet, in Jerry Yester, ex-Lovin'
Spoonful en ex-Modern Folk Quartet, een producer die hem de vrije
hand laat in zijn improvisaties en verbeelding. Buckley speelt zelf
op de 12-snarige akoestische gitaar, maar de sound wordt verrijkt
door Don Randi op klavecimbel, Yester op orgel en harmonium, de
gitaristen Brian Hartzier en John Forsha en vooral de jazzy
gitaarimprovisaties van Lee Underwood. Deze verzorgt prachtige,
vloeiende tegenmelodieën, in innige verstrengeling met Buckleys
engelachtige stem, die meestal in een take op de band is vastgelegd.
Buckley klinkt op Goodbye
And Hello,
uitgebracht in oktober 1967, dan ook betoverend en als in trance in
indrukwekkende songs als 'Pleasant Street' en 'Morning Glory',
Schitterend is 'Hallucianations', een folk-baroque ballad met
inderdaad een hallucinerend effect; gejaagd en opgewonden 'I Never
Asked To Be Your Mountain', gericht aan het adres van zijn ex-vrouw
Mary Guibert en zijn nog geen jaar oude zoon Jeff. Titelnummer
'Goodbye And Hello' is een mini-opera, geëxalteerd en gedragen
door blazers en strijkers. Centraal op Goodbye
And Hello staat
het magistrale 'Once I Was', in feite een blauwdruk van 'Dolphins'
van de door Buckley bewonderde Fred Neil: Something
I wonder just for awhile / Will you ever remember me. En:
I find
myself searching / Through the ashes of our ruins / For the days when
we smiled. Maar
de zoektocht is veel te snel voorbij, na negen albums – waaronder
Starsailor
en
Greetings
From L.A. – overlijdt
Tim Buckley op 29 juni 1975 in zijn huis in Santa Monica, Californië,
28 jaar oud.
Hi, ik zou zeggen: de plaat is in oktober 1967 uitgebracht; er is daarnaast ook iets vreemds met het calatogusnr. van deze plaat aan de hand. Als iemand dit exact wil weten, moet ik het even uitzoeken...
BeantwoordenVerwijderenJa ik ben eruit, maar ook weer niet helemaal: Elektra had een langlopende serie vanaf 1958, catalogusnr's EKL100-EKS 7100. Deze serie liep door tot 1967. waaronder ook deze Buckley plaat viel (EKS 7318). Daarnaast startte Elektra al in 1966 een progressieve tak, de EKS 74000 serie waaronder het debuut van Buckley uit 1966 viel (EKS 74004). Dat is vreemd, want waarom brachten ze die tweede plaat van Buckley ook niet in de EKS 74000 serie uit. Wie helpt mij...
BeantwoordenVerwijderen