Susan Ballion en Steven Severin maken in 1976 deel uit van The Bromley Contigent, een schare fanatieke Sex Pistols-volgelingen. Kort daarop maken zij zich daarvan los en pogen op eigen benen te staan met hun eigen punkband: Siouxsie And The Banshees. De band van non-muzikanten buit de verwarring en chaos van de punk ten volle uit en weet de aandacht van de media op slimme wijze op zich gericht te houden. Als laatste van de grote punkbands tekent Siouxsie And The Banshees in 1978 een platencontract, bij major Polydor. Debuutalbum The Scream slaat in als een bom, opvolger Join Hands is in 1979 het spreekwoordelijke lastige tweede album.
Dan
wordt de band gehalveerd en blijven alleen Siouxsie Sioux en Severin
over, Bevriende gitaristen en drummer Budgie bieden de helpende hand,
zodat Siouxsie And The Banshees ten tijde van het fragmentarische
Kaleidoscope
weer
min of meer een band zijn. Fantastische singles zijn er in de vorm
van 'Happy House', 'Christine' en 'Israel'. Bovendien is Siouxsie
Sioux met haar tartan-look, leer- en spandex-uitdossingen en koele
afstandelijkheid een stijl-icoon, en een media-manipulator bovendien.
Anno 1981 is Siouxsie, zich verschuilend achter een duimendik
make-upmasker in ieder geval in Engeland een popster. The Banshees
zijn ook weer op volle oorlogssterkte als Magazine-gitarist John
McGeoch definitief toetreedt. 'Spellbound', de eerste single, is
veelbelovend en een prelude voor het vierde album dat in de zomer van
1981 verschijnt: Juju.
The
Banshees zijn op Juju
een hecht opererend collectief dat in een productie van Nigel Gray
een
zwaar, hermetisch dichtgetimmerd geluid genereert van duistere bas en
drums en krassende, schreeuwende gitaarlijnen. Opener 'Spellbound'
kent, een single waardig, bovendien rinkelende akoestische gitaren.
De volgende single van het album, 'Arabian Knights' is echter gejaagd
en neurotisch en is representatiever voor de beklemmende gothische
punk van The Ice Queen die op Juju
zwarte
magie bedrijft. Heftig en compromisloos, maar ook vakkundig
gearrangeerd en gecomponeerd zijn hypnotische songs als 'Into The
Light', het onheilspellende 'Voodoo Dolly' en het meeslepende
albumhoogtepunt 'Night Shift': I'm
out of mind with you / In heaven and hell with you...
Juju
is
hét hoogtepunt in Siouxsie Sioux' langdurige muzikale
carrière. Hoewel A
Kiss In The Dreamhouse (1982)
een evenzeer intrigerend album is, wordt Juju
toch
algemeen beschouwd als de beste lp van The Banshees, temeer daar het
heilige vuur de jaren daarop langzaam uitdooft. De band moet dan ook
vooral worden vereenzelvigd met de hoogtijdagen – 1977-1982 – van
de punk en de postpunk; Siouxsie And The Banshees zijn iconen
daarvan.
Spellbound
/ Into The Light / Arabian Knights / Halloween / Monitor / Night
Shift / Sin In My Heart / Head Cut / Voodoo Dolly
Geen opmerkingen:
Een reactie posten