Als
perfecte pop bestaat – ultieme rockmuziek waar alle elementen, alle
details op de juiste én enige plaats gerangschikt zijn – kan
dit losstaan van alle sentimenten, van enig historisch besef? Nee,
vermoed ik, maar Chris Von Sneidern – een onbekende
singer-songwriter uit San Francisco – komt met Wood And Wire
dicht bij de angstige perfectie. Rockende elektrische en akoestische
gitaren, Hammonds, elektrische piano’s, klavecimbels, bas, drums en
meermalen gedubbelde vocalen, maar bovenal smetteloze composities,
dát is een benadering van perfectie. Wood And Wire
heeft het, Wood And Wire is er tot de rand mee gevuld. En
vooral, Wood And Wire is het product van een man die bij het
grote publiek een totale nobody is; een muzikant die los staat van
historisch besef. Die dus beoordeeld kan worden op het pure product,
beoordeeld kan worden op zijn godgegeven talent, op zijn sonische
schepping.
Chris
Von Sneidern is een ultieme doe-het-zelver. In de begin jaren
negentig duikt Von Sneidern voor het eerst op in Flying Color, een
extreem talentvolle popband uit San Francisco. Na één
magistrale lp gaat Flying Color ten onder, Von Sneidern in zijn zog
meenemend. De onafhankelijke en eigenwijze geest die hij is, leidt
ertoe dat hij erin slaagt talloze cd’s uitgebracht te krijgen.
Sight & Sound, Go! en White Lies leveren hem
een reputatie op van singer-songwriter in het powerpop-idioom. Het
trio platen bevat voldoende kwaliteit om Von Sneidern te vergelijken
met de top in het genre zoals Jason Falkner en Matthew Sweet, maar
laat ook zien dat hij qua diepgang tekort komt. Totdat Von Sneidern
besluit zijn nieuwe plaat in New York op te nemen; weg van het
bekende, gretig op zoek naar nieuwe verten. Op uitnodiging van
jazz-producer Lou Holtzman reist Von Sneidern – met op de
koptelefoon ononderbroken Dusty In Memphis – naar New York
om op te nemen in de EastSide studio. In een week tijd, van 5 t/m 12
februari 1996, neemt Von Sneidern zes tracks live in de studio op met
begeleiding van keyboardverzamelaar Dave Amels, drummer Dennis Diken
(ex-Smithereens) en Nancy en Richard X. Heyman. Alleen Von Sneiderns
vocalen krijgen een dubbele behandeling.
Maar
zes nummers is geen album. Terug in San Francisco heeft Chris het
plan de opnamen aldaar te vervolgen, maar er komt niets van de grond.
Von Sneidern mist de feel van New York. Anderhalf jaar later
wordt hem via Gene Holder, van de legendarische dB’s, de
gelegenheid geboden het ‘New York album’ te voltooien. In de
Jolly Rogers Studio wordt, met een gewijzigde ploeg, tussen 25 en 29
juli 1997, opnieuw een trits nauwelijks uitgewerkte composities live
in de studio opgenomen. In sommige gevallen zijn de nummers pas
tijdens de opnamen ontstaan, hetgeen ongetwijfeld heeft bijgedragen
aan de frisheid en directheid ervan.
Wood
And Wire is een gitaarplaat, de rauwheid en zwaarte van de
elektrisch gitaren en de vloeiende en emotierijke gitaarsolo’s
laten hierover geen twijfel bestaan. Maar Wood And Wire is ook
een keyboardsplaat. De ruimte voor Dave Amels met zijn Hammonds,
elektrische piano’s, mellotrons, klavecimbels en de Ondioline (een
primitief orgel) draagt bij aan het organische karakter van Wood
And Wire. De plaat, uitgebracht in 1998, is perfect in zijn
uitgebalanceerdheid – de 13 composities doen geen van alle voor
elkaar onder –, bezit de ultieme verhouding, ja de Gulden Snee, van
gitaren en keyboards en heeft een hoge meezingfactor. Wood And
Wire biedt talloze klassieke momenten, zoals de gitaarsolo in
'Lines', het refrein van
'Sun', de brug in 'As
You Are', het subtiele intro van 'Don’t
Worry Now', en zo valt over elk van de 13 goddelijke nummers
wel iets bijzonders te melden. Daarbij is het een geschenk uit de
hemel dat de oorspronkelijke digitale opnamen zoek zijn geraakt bij
een vliegmaatschappij, zodat Chris Von Sneidern besloot alles analoog
aan de band toe te vertrouwen. Het ontnam hem correctiemogelijkheden
maar het leverde hem een knallende en loodzware sound op. Dit alles
tezamen heeft Wood And Wire tot een meesterwerk gemaakt. Een
meesterwerk dat niemand kent of erkent, maar dat het toch is. Het is
rockmuziek in zijn angstige perfectie.
Starting
Out / Lines / Sun / As You Are / Don’t Worry Now / Split It /
Circles / Love / I Can See / Like Me That Way / Got A Way With Her /
Feel / The End
Geen opmerkingen:
Een reactie posten