David
Werner is nog maar zeventien jaar als hij plots uit het niets opduikt
met zijn debuutalbum Whizz
Kid,
een album dat ook nog eens verschijnt bij het grote RCA. Gemodelleerd
naar de hotste glamrock-acts David Bowie en T. Rex, flirt ook Werner
overduidelijk met een androgyn imago. Een blik op de hoes van Whizz
Kid is
voldoende: oogschaduw, lippenstift en decimetershoge blokhakken.
David Werner is de New Yorkse tegenpool van de Britse nichtenrock, al
moet hij in de schaduw blijven van de megalomane Jobriath. De muziek
van Werner is dan ook beduidend aardser dan die van Jobriath; is meer
heavy rock. Maar de flirt met glam en de neiging naar decadentie
geven de muziek van Werner een beslist interessante twist. Opgenomen
in de New Yorkse RCA-studio is Whizz
Kid ook
nog eens een productie van David Werner zelf, in samenwerking met
Bruce Somerfeld. Naast zanger met een melodieuze stem, speelt Werner
zelf alleen akoestische gitaar, maar heeft met bassist Gary Link,
drummer Tom Glaister, gitarist Max Kendrick en gitarist en pianist
Mark Doyle een uitstekende begeleidingsband. Vooral de laatste is met
zijn evocatieve pianospel, gitaarsolo's en strijkersarrangementen
Werners concertmeester, wat een proeve van bekwaamheid oplevert in
het barokke, dramatische 'The Ballad Of Trixie Silver'; een
glam-epos. In gedreven rockers als 'One Man Wild Guitar' en 'Love Is
Tragic' komen stevige proto-punkgitaren langs die een vergelijking
met stadgenoten New York Dolls rechtvaardigen; 'The Death Of Me Yet'
is een logge rocksong à la Mott The Hoople; 'Counting The
Ways' is zwevend en fraai en de pathetische, maar aangrijpende
pianoballades 'It's A Little Bit Sad' en 'A Sleepless Night' brengen
Whizz
Kid subtiel
in balans. De jonge Werner ontkomt niet aan beschuldiging van
epigonisme, maar hij geeft wel blijk van een eigenwijze visie die
potente gitaarrocksongs paart aan gevoelige ballads en aldus zich
eigen niche
creëert
in het grote glamrock-bouwwerk. David Werner laat Whizz
Kid in
1975 volgen door Imagination
Quota en
in 1979 door het zelfgetitelde David
Werner. Dan
keert hij zich volledig af van actieve muziekcarrière en wordt
een niet onsuccesvolle producer, al blijft Whizz
Kid welbeschouwd
zijn
grootste prestatie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten