
Met hun eerste doem-album Photographs As Memories oogsten ze in 1981 succes onder de ontvankelijke critici, maar parallel aan de muzikale ontwikkeling van Bates en Becker maakt dreiging en doem plaats voor licht, ruimte en landelijkheid. En het duo ontdekt, gelijk tijdgenoten Aztec Camera en Icicle Works, de folk. Dit leidt in 1984 tot Rust Red September, Eyeless in Gaza's vijfde, een schitterend herfstig folkpopalbum. Bates (zang, elektrische gitaar, orgel) en Becker (bas, drums, piano, keyboards, accordeon) leggen een grote muzikaliteit aan de dag in de tintelende popliedjes ('Changing Situations', 'Pearl And Pale', 'New Risen', 'Taking Steps'), waar tegenover rustieke, verstilde liedjes staan als 'Only Whispers' en het overweldigende 'Bright Play Of Eyes'. Red Rust September is een album van pastorale pracht, geconcipieerd door een tweetal geëvolueerde punkers.
Martyn Bates en Pete Becker, de facto te beschouwen als cultfiguren uit een bijna vergeten era, brachten niettemin new wave, punk en postpunk een trap hoger op de evolutieladder. Eyeless In Gaza: obscuur maar niet (geheel) vergeten.
Changing Situations / Pearl And Pale / New Risen / September Hills / Taking Steps / Only Whispers / Leaves Are Dancing / No Perfect Stranger / Corner Of Dusk / Bright Play Of Eyes / Stealing Autumn
Geen opmerkingen:
Een reactie posten