Marianne
Faithfull is een levende legende, en zoals ze zelf zegt: de legende
is helemaal waar. Op 17-jarige leeftijd werd Faithfull, dochter van
een arme Oostenrijkse barones en een excentrieke professor, ontdekt
op een feestje door Andrew Loog Oldham. De volgende dag werd ze naar
een Londense studio geroepen om ‘As Tears Go By’ op te nemen. En
dat veranderde Faithfulls leven compleet. Met de Rolling Stones én
Mick Jagger in haar nabijheid raakt Marianne Faithfull – ‘Sister
Morphine’ – verslaafd aan drank en drugs. Vanaf 1968 verdwijnt ze
geheel van het muzikale toneel, tot in 1978 Faithless
verschijnt. Het is een opstapje naar wat ongetwijfeld Faithfulls
meesterwerk is: Broken
English.
De
plaat verschijnt eind 1979 in woelige, apocalyptische
postpunk-tijden, waardoor het geen verbazing wekt dat het klankbeeld
op Broken
English
deprimerend en grimmig is. Het weerspiegelt bovendien Faithfulls
situatie: verslaafd aan sigaretten en whisky. De plaat opent met de
doomy rocker ‘Broken English’, en gelijk valt Faithfulls door
drank en drugs geteisterde stem op. Het is haar nieuwe imago, zowel
in woord als gebaar; dat van de van illusies verstoken artieste. De
kille toetsen – een gastrol van Steve Winwood – dragen bij aan
dat beeld en geven Broken
English een
duistere meerwaarde. Maar meer nog zijn de choppy
gitaarlicks
van Barry ‘White’ Reynolds een bepalende factor. Reynolds heeft
bovendien de muziek geschreven die naadloos op Faithfulls teksten
aansluit. In ‘Brain Drain’ – een drugssong – klinkt Reynolds’
gitaar zelfs aanmerkelijk bluesy tegenover de staccato beat. ‘Guilt’
kent dan weer funky baslijnen evenals het op muziek gezette
pornografische gedicht ‘Why D’Ya Do It’. De hoogtepunten zijn
echter de covers: een spookachtige versie van John Lennons ‘Working
Class Hero’ en ‘The Ballad Of Jucy Lordan’ een
onwaarschijnlijke hit in Nederland – en alleen in Nederland.
Faithfull trekt de song, een compositie van Shell Silverstein voor
Dr. Hook, onder begeleiding van elektronica volledig naar zich toe.
Met Broken
English staat
La Faithfull weer midden in de schijnwerpers en midden tussen de
postpunkers die het muzikale tijdsbeeld anno 1979 bepalen.
De
met Broken
English
teruggewonnen geloofwaardigheid helpt Marianne Faithfull verder in
haar muzikale carrière die weer in het goede spoor komt. Ze
blijft echter een icoon van verval en defaitisme, een femme fatale
bij uitstek.
Broken
English / Witches’ Song / Brain Drain / Guilt / The
Ballad Of Jucy Lordan / What’s The Hurry / Working Class Hero / Why
D’Ya Do It
Geen opmerkingen:
Een reactie posten