Met de
opkomst van The Birthday Party staat een van de grootste muzikale
talenten op van de jaren tachtig: Nick Cave. In de eind jaren
zeventig voert hij in Melbourne, Australië The Boys Next Door
aan, die na een naamswijziging in The Birthday Party in 1980 naar
Engeland emigreren. Aldaar maakt de sinistere muzikantenbrigade naam
met shockerende live-optredens, die worden gekenmerkt door een
cocktail van dierlijke agressie, morbide duiveluitbannerij,
Stooges-punk en Beefheart-gekte. Ditzelfde geldt voor de welhaast
muzikale gewelddadigheid op de albums Prayers
On Fire en
Junkyard,
waarna The Birthday Party na nog twee finale ep's is opgebrand en de
maniakale voorganger Cave verhuist naar West-Berlijn. Daar legt Nick
Cave het aan met de radicale punkers van Einstürzende Neubauten
en richt daar zijn naar een roman van William March vernoemde
begeleidingsband op: The Bad Seeds. En met The Bad Seeds en de albums
From
Her To Eternity en
The
Firstborn Is Dead
verlegt Cave zijn grenzen van meedogenloze noiserock naar het
Amerikaanse erfgoed van John Lee Hooker, Elvis Presley, Leonard Cohen
en Bob Dylan. Bijbelse mythes, de literatuur van het zondige
Amerikaanse zuiden en het zwakke vlees zijn de pijlers waarop Cave,
gitarist Blixa Bargeld (Einstürzende Neubauten),
gitarist-pianist Mick Harvey (Birthday Party), bassist Barry Adamson
(Magazine) en drummer Thomas Wydler (Die Haut) steunen. En meer en
meer dringt Nick Cave's sterk geromantiseerde fascinatie voor country
& western door in de muziek van The Bad Seeds. Dat blijkt wel uit
zijn volgende project: een plaat vol covers, uitgekozen door Cave
omdat hij ze simpelweg mooi vindt.
De
opnamen beginnen eind '85 in de AAV Studios in Melbourne, maar
slechts met de ritmetandem Adamson/Wydler, waaroverheen Blixa Bargeld
in een later stadium zijn onconventionele, maar sobere gitaar-sausje
giet. Na het vertrek van de Europeanen zijn het gitarist Hugo Race en
de Birthday Party-leden Mick Harvey, bassist Tracy Pew en gitarist
Roland S. Howard die hand- en spandiensten verrichten voor Cave, die
voor zijn doen zo mooi mogelijk zingt, ja zelfs croont.
Dan gaan de basistapes mee naar naar Berlijn, waar in de Hansa
Tonstudios The Bad Seeds en de strijkers van het Berliner
Kaffeehausmusik Ensemble de opnamen van Cave's derde solo-album
afronden. Eind juli '85 komt de plaat uit onder de bijbelse titel
Kicking
Against The Pricks –
een titel ontleend aan Handelingen 26:14 – en daarop twaalf
voornamelijk goed, en een enkele keer obligaat gekozen covers. Voor
de hand liggend zijn het van Jimi Hendrix bekende 'Hey Joe', de van
Johnny Cash en The Band bekende Lefty Frizzell-compositie 'Long Black
Veil' en de versie van de Velvet Underground-klassieker 'All
Tomorrows Parties'. Interessanter wordt het met de rauwe met punk
ingespoten countryblues 'I'm Gonna Kill That Woman' (John Lee
Hooker), de gospeltradional 'Jesus Met The Woman At The Well' (The
Alabama Singers), het folkliedje 'The Carnival is Over' van Cave's
landgenoten The Seekers en een mooie ingehouden versie van Johnny
Cash' 'The Singer (a.k.a. The Folksinger)'. Schitterend is de
flood-song
'Muddy
Water' van de Texaanse Free-toetsenist John 'Rabbit' Bundrick,
meeslepend 'The Hammer Song' van de Schotse dronkenman Alex Harvey en
relatief bombastisch het van Gene Pitney bekende 'Something Gotten
Hold Of My Heart', overigens heerlijk schmierend door Cave gezongen.
Ronduit subliem zijn Cave's interpretaties van de Jimmie
Webb-original 'By The Time I Get To Phoenix', tot hit gezongen door
Glen Campbell en hier onderkoeld neergezet, en de Mickey
Newbury-compositie 'Sleeping Annaleah', die Nick Cave alleen maar
kent in een uitvoering van Mr. Sexy, Tom Jones, en aldus hevig
croonend
en galmend vertolkt.
Al
met al is Kicking
Against The Pricks een
bijzonder liefdevol eerbetoon aan de klassiekers van de populaire
muziek. Het laat Nick Cave zien van zijn zachte, romantische kant,
waarmee het prachtige liedjesboek van andermans werk een nieuwe fase
inluidt in het onvoorstelbare rijke oeuvre van Nicholas Edward Cave.
Muddy
Water / I'm Gonna Kill That Woman / Sleeping Annaleah / Long Black
Veil / Hey Joe / The Singer / All Tomorrows Parties / By The Time I
Get To Phoenix / The Hammer Song / Something's Gotten Hold Of My
Heart / Jesus Met The Woman At The Well / The Carnival Is Over
Geen opmerkingen:
Een reactie posten