Vijfhonderd
gulden. Vijfhonderd gulden kostten de opnamen van een van de wellicht
beste Nederlandse rockplaten ooit. Na het winnen van een
talentenjacht in een Amsterdamse discotheek mag Claw Boys Claw een
singletje opnemen. Leuk. Maar in één middag, of
eigenlijk in drie uren, neemt de band voor dat geld twaalf nummers op
in de studio van Stichting Popmuziek. Die opnamen verschijnen zonder
overdubs – gewoon het ruwe product – in het voorjaar van 1984 als
Shocking Shades Of Claw Boys Claw; als de debuutplaat van
trash-rockers Claw Boys Claw. De plaat slaat een diepe krater in het
dan vlakke Nederlandse muzieklandschap en komt bovendien van een
geoliede, vette rock-’n-rollmachine die dan krap aan een jaar
bestaat. Oprichter Allard Jolles en bassiste Bobbie Rossini komen uit
de punkgroep The Suspenders, gitarist John Cameron uit Odorex. De
groep noemt zich dan Combala, maar na de toetreding van Peter te Bos
– docent aan de Rietveld Academie en toegerust met een enorme muil
– wordt het kwartet omgedoopt tot Claw Boys Claw. Claw Boys Claw is
de punk voorbij en heeft de blik strak gericht op de garagerock van
The Gun Club en The Cramps en de sixtiespunk van The Stooges.
Aangevoerd door podiumgek Te Bos, die zijn ervaring in een mannenkoor
meebrengt, en het gerafelde en rammelende gitaarspel van Cameron,
staat Claw Boys Claw garant voor zinderende optredens in rokerige
hoofdstedelijke zaaltjes. Die sfeer, die rauwe sfeer, is volop
aanwezig op Shocking Shades Of Claw Boys Claw. De plaat is dan
ook een opwindende mengelmoes van trash-, garage-, acid- en glamrock.
In twaalf geweldig vuige rocksongs speelt Claw Boys Claw zich gelijk
in de eredivisie van de Nederlandse rock en doet dat met respect voor
de vaderlandse rockgeschiedenis. Hiervan getuigen de swampy cover
van Shocking Blue’s ‘Venus’ en de gitaarriff uit Brainbox’
‘Down Man’ in ‘Hippy On The Highway’. Het basspel van Bobbie
is vanzelfsprekend sexy as hell en de drums van Jolles zijn
immer in gestrekte draf, toch draait het op Shocking Shades Of
Claw Boys Claw vooral om de opengesperde scheur van oom Peter en
het rauschende gitaarspel van neefje John. Cameron is zeer effectief
is in zijn primitivisme, zoals te beluisteren valt op smoezelige
rockers als ‘Understanding Her’ en ‘Phantom Shark’, evenals
de hortende en stotende rifferama op ‘Cars’ en de
T.Rex-gitaar in ‘Shake It On The Rocks’. Shocking Shades Of
Claw Boys Claw rammelt werkelijk aan alle kanten, en die puurheid
en urgentie maken het debuut van Claw Boys Claw inderdaad tot een van
de beste platen ooit in Nederland gemaakt.
Business
/ Venus / Melrose / Hippy On The Highway / Wanking Fun / Cars /
Camargue / Understanding Her / Shake It On The Rocks / You Gotta Go /
Feed Me To The Lions / Phantom Shark
Geen opmerkingen:
Een reactie posten