dinsdag 15 januari 2013

Stephen Stills & Manassas | Manassas


Op jonge leeftijd maakt hij al deel uit van een supergroep – Buffalo Springfield. Vervolgens gaat hij een monsterverbond aan met de nieuwe prinsen van de Westcoast – Crosby, Stills, Nash & Young – en wordt hij als gitarist door Jimi Hendrix en Eric Clapton als hun gelijke beschouwd. Deze indrukwekkende palmares – en zijn ongecontroleerde overgave aan drank, drugs en gekte – levert hem de bijnaam Captain Manyhands op. Maar pas daarna maakt Stephen Stills zijn meesterwerk, en wel met zijn fabuleuze allroundband: Manassas. In 1971 maakt Stephen Stills plannen voor zijn derde soloplaat; met de bedoeling een conceptalbum te maken rondom diverse muzikale stijlen. Na een sessie met Stone Bill Wyman, klopt Stills aan bij de Flying Burrito Brothers Chris Hillman en pedal steelspeler Al Perkins. Hij haalt beiden – en C,S&N-drummer Dallas Taylor, de Jamaicaanse bassist Fuzzy Samuels (bas), de Cubaanse percussionist Joe Lala en organist Paul Harris – naar de Criteria Sound Studios in Miami, Florida. Hillman en Perkins komen eerst tussen hun optredens van de Burrito’s door naar Miami, maar besluiten om permanent bij Stephen Stills te blijven en aldus een groep te vormen: Manassas, vernoemd naar de stad in Virginia, waar op het station de hoesfoto wordt geschoten. 
Na de opnamen vertrekt de groep naar Stills’ buitenhuis op het Britse platteland om daar drie maanden lang te oefenen voor een wereldtour, waarvan het eerste optreden voorjaar ‘72 plaatsvindt in Amsterdam, in Paradiso. Hoewel Manassas geen soloplaat is maar een groepsalbum, zegt Stills er dit van: “It’s not totally a partnership but it’s enough of a partnership that everyone satisfied.” Manassas is opgedeeld in vier losse thema’s, verspreid over maar liefst vier plaatkanten: The Raven, The Wildernes, Consider en Rock & Roll Is Here To Stay. Opener ‘Song Of Love’ laat horen dat Stills het typische Westcoast countryrock-idioom ontstegen is door het integreren van latin-invloeden en een logge groove. Toetsen en percussie geven de rocksong ‘Rock & Roll Crazies/Cuban Bluegrass’ een Caraïbisch tintje, terwijl ‘Jet Set (Sigh)’ een Southern-stijl blues is. The Wilderness – kant 2 – wisselt fantasierijke bluegrass-liedjes als ‘Fallen Eagle’ en ‘Don’t Look At My Shadow’ af met fantastische en unieke songs als ‘Jesus Gave Love Away For Free’, een prachtig, zweverig Byrdsy lied, ‘Colorado’ en ‘So Begins The Task’. Tussen het hoogstaande materiaal van overwegend korte nummers, onderverdeeld in uiteenopende stijlen als latin, rhythm & blues, country, folk, blues, bluegrass en rock vallen voorts de composities op die Stills samen met Hillman schreef: de briljante songs ‘Both Of Us (Bound To Lose)’ en ‘It Doesn’t Matter’. In het laatste deel – Rock & Roll Is Here To Stay – is de hoofdrol weggelegd voor het acht minuten klokkende funky ‘The Treasure (Take One)’, een combinatie van Stills’ compositorische vernuft en zijn striemende wah-wahsolo’s. Fantastisch songmateriaal, een duizelingwekkende variatie aan stijlen en onberispelijk muzikaal vakmanschap maken van Manassas een van de beste dubbelalbums aller tijden. Toentertijd stond Stephen Stills daar niet al te lang bij stil. Na de commerciëel teleurstellende opvolger Down The Road koos hij in 1974 voor de zeer lucratieve maar creatief arme reünie van Crosby, Stills, Nash & Young.

Song Of Love / Rock & Roll Crazies/Cuban Bluegrass / Jet Set (Sigh) / Anyway / Both Of Us (Bound To Lose) / Fallen Eagle / Jesus Gave Love Away For Free / Colorado / So Begins The Task / Hide It So Deep / Don’t Look At My Shadow / It Doesn’t Matter / Johnny’s Garden / Bound To Fall / How Far / Move Around / The Love Gangster / What To Do / Right Now / The Treasure (Take One) / Blues Man



Geen opmerkingen:

Een reactie posten