Op
jonge leeftijd maakt hij al deel uit van een supergroep – Buffalo
Springfield. Vervolgens gaat hij een monsterverbond aan met de nieuwe
prinsen van de Westcoast – Crosby, Stills, Nash & Young – en
wordt hij als gitarist door Jimi Hendrix en Eric Clapton als hun
gelijke beschouwd. Deze indrukwekkende palmares – en zijn
ongecontroleerde overgave aan drank, drugs en gekte – levert hem de
bijnaam Captain Manyhands op. Maar pas daarna maakt Stephen Stills
zijn meesterwerk, en wel met zijn fabuleuze allroundband: Manassas.
In 1971 maakt Stephen Stills plannen voor zijn derde soloplaat; met
de bedoeling een conceptalbum te maken rondom diverse muzikale
stijlen. Na een sessie met Stone Bill Wyman, klopt Stills aan bij de
Flying Burrito Brothers Chris Hillman en pedal steelspeler Al
Perkins. Hij haalt beiden – en C,S&N-drummer Dallas Taylor, de
Jamaicaanse bassist Fuzzy Samuels (bas), de Cubaanse percussionist
Joe Lala en organist Paul Harris – naar de Criteria Sound Studios
in Miami, Florida. Hillman en Perkins komen eerst tussen hun
optredens van de Burrito’s door naar Miami, maar besluiten om
permanent bij Stephen Stills te blijven en aldus een groep te vormen:
Manassas, vernoemd naar de stad in Virginia, waar op het station de
hoesfoto wordt geschoten.
Na de opnamen vertrekt de groep naar
Stills’ buitenhuis op het Britse platteland om daar drie maanden
lang te oefenen voor een wereldtour, waarvan het eerste optreden
voorjaar ‘72 plaatsvindt in Amsterdam, in Paradiso. Hoewel Manassas
geen soloplaat is maar een groepsalbum, zegt Stills er dit van: “It’s
not totally a partnership but it’s enough of a partnership that
everyone satisfied.” Manassas is opgedeeld in vier losse
thema’s, verspreid over maar liefst vier plaatkanten: The Raven,
The Wildernes, Consider en Rock & Roll Is Here To Stay. Opener
‘Song Of Love’ laat horen dat Stills het typische Westcoast
countryrock-idioom ontstegen is door het integreren van
latin-invloeden en een logge groove. Toetsen en percussie geven de
rocksong ‘Rock & Roll Crazies/Cuban Bluegrass’ een Caraïbisch
tintje, terwijl ‘Jet Set (Sigh)’ een Southern-stijl blues is. The
Wilderness – kant 2 – wisselt fantasierijke bluegrass-liedjes als
‘Fallen Eagle’ en ‘Don’t Look At My Shadow’ af met
fantastische en unieke songs als ‘Jesus Gave Love Away For Free’,
een prachtig, zweverig Byrdsy lied, ‘Colorado’ en ‘So Begins
The Task’. Tussen het hoogstaande materiaal van overwegend korte
nummers, onderverdeeld in uiteenopende stijlen als latin, rhythm &
blues, country, folk, blues, bluegrass en rock vallen voorts de
composities op die Stills samen met Hillman schreef: de briljante
songs ‘Both Of Us (Bound To Lose)’ en ‘It Doesn’t Matter’.
In het laatste deel – Rock & Roll Is Here To Stay – is de
hoofdrol weggelegd voor het acht minuten klokkende funky ‘The
Treasure (Take One)’, een combinatie van Stills’ compositorische
vernuft en zijn striemende wah-wahsolo’s. Fantastisch
songmateriaal, een duizelingwekkende variatie aan stijlen en
onberispelijk muzikaal vakmanschap maken van Manassas een van
de beste dubbelalbums aller tijden. Toentertijd stond Stephen Stills
daar niet al te lang bij stil. Na de commerciëel teleurstellende
opvolger Down The Road koos hij in 1974 voor de zeer
lucratieve maar creatief arme reünie van Crosby, Stills, Nash &
Young.
Song
Of Love / Rock & Roll Crazies/Cuban
Bluegrass / Jet Set (Sigh) / Anyway / Both Of Us (Bound To Lose) /
Fallen Eagle / Jesus Gave Love Away For Free / Colorado / So Begins
The Task / Hide It So Deep / Don’t Look At My Shadow / It Doesn’t
Matter / Johnny’s Garden / Bound To Fall / How Far / Move Around /
The Love Gangster / What To Do / Right Now / The Treasure (Take One)
/ Blues Man
Geen opmerkingen:
Een reactie posten