For
Women Only zit in een vreselijk lelijke hoes. De directe
associatie met candlelight-muziek en het oeuvre van James Last doet
het album absoluut geen recht. De hoes van For Women Only is
dan ook puur misleidend. Het verklaart wel waarom For Women Only
bij verschijning in het voorjaar van 1970 geen enkele aandacht
krijgt van de serieuze popmuziekliefhebber. De maker van het album,
Bergen White, maakt nog een paar niet-verkopende singles en verkiest
dan een – succesvolle – carrière als arrangeur.
Bergen
White is in 1964 wiskundeleraar in Nashville, Tennessee als hij een
beter betaalde baan kan krijgen bij Hit Records als zanger van covers
van hits die als originelen aan supermarktketens verkocht worden.
White raakt geïnteresseerd in het arrangeerwerk en krijgt de
gelegenheid de b-kantjes van de singles te vullen met eigen
materiaal. Door het namaken van pophits raakt White bedreven in de
kunst van het arrangeren. Daarnaast kent White een bescheiden succes
als zanger in de live-band van surfgroep Ronny and the Daytonas. Na
zo’n optreden ontmoet Bergen White bovendien zijn grote voorbeeld:
Brian Wilson. Nadat White in 1967 voor Monument een single heeft
uitgebracht, tekent hij als solo-artiest bij Nashville-entrepeneur
Shelby Singleton. Als tegenwicht tegenover de arrangeerklussen –
waar hij zich vooral een ingehuurde kracht voelt – wil Bergen White
zijn eigen ideeën uitvoeren; wil hij een solocarrière.
Met zijn oude vriend, sessiegitarist en engineer Wayne Moss, werkt
White anderhalf jaar lang in Moss’ Cinderella Studio met
tussenpozen aan zijn albumdebuut. Tot hun beschikking staat Area Code
615, een fameuze groep Nashville-studiomuzikanten:
mondharmonicaspeler Charlie McCoy, gitarist Mac Gayden, pianist David
Briggs, bassist Norbert Putnam en drummer Kenneth Buttrey. Zij zorgen
voor een perfecte begeleiding, maar het zijn Bergen White’s
fenomenale orkestrale arrangementen die van For Women Only een
barok en uniek meesterwerk maken. White’s zachte tenor weet zich
omgeven door gitaar-arpeggio ’s, pianoflarden, fuzz-gitaar,
klavecimbel en de meest bitterzoete strijkerspartijen voorstelbaar.
White’s keuze van covers is nagenoeg onberispelijk en diens
interpretaties daarvan fabuleus. Van softpopcomponisten Barry Mann en
Cynthia Weil covert White het prachtige ‘She Is Today’; van
Bread-zanger David Gates zowel ‘Gone Again’ als het etherische
‘Look At Me’, dat niet had misstaan op Love’s Forever
Changes. Van Mickey Newbury diens ‘Let Me Stay Awhile’ en van
Townes Van Zandt het hartverscheurende ‘Second Lover’s Song’,
dik aangezet met dramatisch snerpende violen. Maar ook Bergen White’s
eigen composities, ‘It’s Your Time’, ‘The Bird Song’ en
‘Now’ – gezongen met zijdezachte stem en voorzien van
klavecimbel, ijle violen en ronkende cello’s – dragen volwaardig
bij aan de brille van dit baroque-pop meesterwerk. Maar door de
misleidende hoes en de falende promotie zag niemand dat in 1970.
Bergen
White koos eieren voor zijn geld en werd een veelgevraagd en
arrangeur: hij werkte onder meer met Tony Joe White, Glen Campbell,
Elvis Presley en ook Garth Brooks. Desondanks is zijn grootste
muzikale prestatie zonder twijfel For Women Only.
She
Is Today / It’s Your Time / Let Me Stay Awhile / Look At Me / Lisa
Was / Hurt So Bad / On And On / Gone Again / Second
Lover’s Song / The Bird Song / Now / It’s Over Now
Geen opmerkingen:
Een reactie posten