The
Stone Coyotes is een van de talloze Amerikaanse bands die niets van
doen willen hebben met de commerciële intenties van de reguliere
platenmaatschappijen. The Stone Coyotes maken hun platen in eigen
beheer en hebben volledige zeggenschap over hun eigen artistieke en
muzikale pretenties. Het trio debuteerde in 1998 met een mix van
heavy rock en stevige punk en heeft sindsdien – tot 2003 althans –
vier cd’s gereleased via onafhankelijke labels. Het
onwaarschijnlijke trio bestaat uit drummer Doug Tibbles, diens zoon
en bassist van de band John Tibbles, en echtgenote, stiefmoeder,
zanger, gitarist en rockvrouw Barbara Keith. Barbara Keith is met
afstand de meest bijzondere van het stel, want deze rocker van
middelbare leeftijd heeft een muzikaal verleden dat aanvangt in de
prille jaren zestig, in het New-Yorkse Greenwich Village.
Al
op jeugdige leeftijd is Barbara Keith te vinden in de koffieshops van
Greenwich Village. Ze treedt daar zelfs op, gewapend met akoestische
gitaar en zelfgemaakte composities. In het vervolg daarop formeert ze
een folkrockband met John Hall, N.D. Smart II en Ted Spelies. Zij
noemen zichzelf Kangaroo. Via MGM Records verwerft de band een
platencontract, brengt een tweetal singles uit en laat in 1968 de
debuut-lp Kangaroo het licht zien. Zoals zovele bands uit die
tijd – en bovendien voorzien van een vrouwelijk gezicht, gelijk
Jefferson Airplane, Peanut Butter Conspiracy en The Neighborhood
Children – begeeft Kangaroo zich op het terrein van de folkrock,
een op dat moment hip idioom dat de geëngageerde songs van de
folksingers combineert met een op de teenagers gerichte
hitgevoelige popsound. Ook Kangaroo’s gelijknamige debuutplaat is
samengesteld uit deze stijlvormen, met als toevoeging een
psychedelische gitaarsound en het countrygeluid van de pedal
steel-gitaar. Kangaroo is een zeer ondergewaardeerde plaat en
inmiddels een prijzig collector’s item. En hoewel de lp in de
obscuriteit is verdwenen, toch is deze zeer de moeite waard vanwege
de fraaie popliedjes, de psychedelische invloeden en Barbara Keiths
stem.
Na
het korte avontuur met Kangaroo – en nadat ieder zijns weegs is
gegaan; Hall richt softrockband Orleans op; Smart duikt eerst op in
Great Speckled Bird en richt later met Leslie West Mountain op –
krijgt Barbara Keith een solocontract aangeboden bij Verve. In 1969
verschijnt haar solodebuut, een singer-songwritersplaat, eenvoudig
getiteld Barbara Keith. Na het uitblijven van succes krijgt
Keith een transfer naar Warner Bros. en een herkansing. Het
vertrouwen dat Barbara Keith geniet bij muziekgigant Warner blijkt
uit het feit dat ze voor de opnamen voor haar tweede soloplaat de
beschikking krijgt over een uitgelezen begeleidingsband.
Keith
neemt haar plaat op in Los Angeles – dan haar thuisbasis – met
befaamde studiomusici als drummer Jim Keltner, bassist Lee Sklar,
toetsenist Craig Doerge en gitarist Danny Kortchmar. De nummers die
de club opneemt zijn alle eigen composities van Keith, met
uitzondering van een zeer opzwepende versie van Dylans ‘All Along
The Watchtower’, per saldo een van de beste covers van deze
Dylan-klassieker. Er is in dit nummer bovendien een cameo-appearance
van Memphis-legende Spooner Oldham, maar hij is niet de enige. In
‘Detroit Or Buffalo’ – hét klassieke Barbara
Keith-nummer, waarin de haar typerende stijlelementen zijn
vertegenwoordigd – geven ook de pedal steel van Sneaky Pete en
Lowell George’s slidegitaar acte de présence. Barbara Keith
etaleert op een onnadrukkelijke manier haar folk- en
country-invloeden; de lp is folky maar geen folk; country-esk
maar geen country – hetgeen haar onderscheidt van bijvoorbeeld
Emmylou Harris. Ook zijn er gospelinvloeden, zoals in ‘A Stone’s
Throw Away’ en ‘Free The People’, subtiel geïntegreerd in
het totaalgeluid van op de keper beschouwd hypermelodieuze
rockmuziek.
In
1972 verschijnt de lp die opnieuw – net als haar debuut – de
eenvoudige titel Barbara Keith meekrijgt. De plaat kan
gekwalificeerd worden als een klassieke singer-songwritersplaat, die
bovendien perfect past in het muzikale tijdsbeeld van de begin jaren
zeventig van de vorige eeuw. Ondanks het hoge niveau van zowel Keiths
composities als de bijdragen van de superbe begeleidingsband, levert
het haar helaas geen doorbraak op. Hoewel Barbara Keith onder
contract blijft van Warner Bros./Reprise en leeft van royale
voorschotten, komt het niet tot een derde plaat. Beu van de
machinisaties van het grootkapitaal, betaalt Keith netjes de genoten
voorschotten terug aan haar label, laat Los Angeles achter zich en
vertrekt naar de Oostkust. Het voorteken van deze rigoreuze
beslissing was er al, getuige het prachtige ‘Detroit Or Buffalo’.
Na de omineuze openingsstrofen People
expect you to fall / Hit the same old wall is
Keith kristalhelder in haar conclusie: Better
pack up and go / Detroit or Buffalo.
Barbara
Keith leidt sinds jaar en dag een teruggetrokken leven in
Massachusetts. Zesentwintig jaar na Barbara Keith verschijnt
haar eerstvolgende plaat: het debuut van punk-rocktrio The Stone
Coyotes – een eeuwigheid verwijderd van de naïviteit en de
belofte van haar jeugd.
All
Along The Watchtower / Rolling Water / The Bramble And The Rose /
Burn The Midnight Oil No More / Free The People / Detroit Or Buffalo
/ The Road I Took To You / Shining All Along / Rainy Nights Are All
The Same / A Stone’s Throw Away
Geen opmerkingen:
Een reactie posten