Lou
Rogai staat dicht bij de natuur, omarmt een levensfilosie waarin de
mens in zijn natuurlijke leefomgeving centraal staat. De mens in de
vrije natuur dus, vandaar dat Rogai zijn muzikale project Lewis &
Clarke gedoopt heeft, naar de grote ontdekkingsreizigers die
Noord-West Amerika in kaart brachten en als eersten de doorsteek naar
de Grote Oceaan maakten. Lou Rougai, woonachtig in Delaware Water
Gap, Pennsylvania, heeft na jaren van stevig drugsgebruik en het
najagen van een carrière uiteindelijk gekozen voor een
marginaal bestaan als muzikant in de heuvels van Pennsylvania. Tussen
maart en oktober 2002 neemt Rogai – na onder eigen naam een tweetal
singles te hebben uitgebracht – in zijn slaapkamer met een vier- en
achtsporenrecorder de liedjes op die zijn debuutplaat zullen gaan
vormen. In de studio van de bevriende Dan McKinney in Bethlehem, PA,
kan Rogai zijn gang gaan en zijn muzikale ideeën verwezenlijken.
Met een tweetal drummers, een lapsteel-speler, McKinney op orgel en
Phillip Price op Fender Rhodes neemt Rogai tien prachtige, weemoedige
songs op. Maar het lukt Lou Rogai niet zijn project Lewis &
Clarke bij een Amerikaans label onder te brengen, er moet nota bene
een Belgisch label aan te pas komen om de release van Bare Bones
And Branches te realiseren. In het najaar van 2003 verschijnt dit
kleinood op de Europese markt, en hoewel marginaal, het doet totaal
niets af aan de lome schoonheid van Bare Bones And Branches.
Dit wonderschone album is kunstig in elkaar getimmerd door
singer-songwriter Rogai en zijn vrienden, vooral Phillip Price zet
met avontuurlijk spel op piano en Fender Rhodes een sfeervol
klankbeeld neer. Te midden hiervan is gitarist, bassist en zanger
Rogai het stralende middelpunt van deze verzameling warmbloedige en
zongedroogde countrysongs. Rogai weet met zijn donkere timbre een van
weemoed doortrokken sfeer op te roepen die het pastorale en
traditionele Amerika in beeld brengt. Zo ontrafelen de filmische
prachtsongs ‘Western Movie Town’ en ‘Doc Holiday’ de mythe
van het Westen, terwijl het landelijke en aanvankelijk verstilde
‘Waiting On A Friend’ in een fraai orgel-coda eindigt. De
romantische gitaarflarden – af en toe fel aangezet zoals op
hoogtepunt ‘No Name Disaster’ –, de laidback-beat en het
toetsenspel voorzien de uiterst fraaie liedjes van een diepere laag.
Lou Rogais Belgische debuut straalt warmte, diepere verlangens en
passie uit. Een beslist authentieke en meesterlijke americanaplaat;
het duurt nog tot 2005 voordat Bare Bones And Branches een
Amerikaanse release krijgt.
Western
Movie Town / Doc Holiday / Summerville / No Name Disaster / Bloody
Coat / Waiting On A Friend / Underwater, Man / 6:15 / Dead And Gone /
Sirens
Geen opmerkingen:
Een reactie posten