Hoewel
de ster van Peter Perrett en zijn broeders in het kwaad rees in de
eind jaren zeventig – en aldus meereed op de toen heersende golven
– hadden The Only Ones in feite geen ene reet te maken met de
heersende punk- en new wave-trend. The Only Ones waren een ouderwetse
vuige rockband, wier scheppingsdrang niet voortkwam uit de chaos van
de punk. Nee, Lou Reed, Television, David Bowie, The Who en zelfs
Wishbone Ash lijken eerder in aanmerking te komen om als invloeden te
dienen voor de supergeile nachtrock van het Zuid-Londense kwartet. En
wat voor een kwartet; een onwaarschijnlijk samenwerkingsverband van
een heroïne en cocaïne dealende bohémien, diens
vazal, een veteraan-drummer en dito bassist. Peter Perrett is een
romantisch kind van de nacht dat weigert deel te nemen aan de
realiteit van alledag, zijn alter ego is Mike Perry die met zijn
gitaar evenveel weet uit te drukken als Perrett met zijn teksten.
Mike Kelly is een muzikale veteraan die drumde bij Spooky Tooth en
Alan Mair is de nog oudere bassist. Vanzelfsprekend is Peter Perrett
de onbetwiste leider van dit bonte gezelschap, het zijn dan ook zijn
composities en teksten die de aandacht trekken van platenmaatschappij
CBS. In 1979 is de gelijknamige debuut-lp een jaar eerder verschenen
en heeft de single 'Another Girl /
Another Planet' de aandacht getrokken van het publiek.
De verwachtingen van zowel publiek als platenmaatschappij zijn
hooggespannen als The Only Ones de studio ingaan om aan hun volgende
plaat te werken.
De
sessies voor Even Serpents Shine worden in verschillende
studio’s opgenomen. Vanwege de mogelijk ontbrekende coherentie
zorgt bassist en zelfbenoemd producer Alan Mair voor een dikke en
dichte sound. Perrets snuiven en spuiten, een maîtresse die op
onverwachte momenten een gedementeerde striptease in de studio
opvoert en de donkere en van ennui doordrenkte sfeer maken Even
Serpents Shine tot een onontkoombaar document. Peter Perrett laat
zich volledig gaan, waarbij zijn slepende en snerende voordracht
zowel Dylan als Reed in herinnering roepen. Perretts stuwende
slaggitaar biedt een effectief fundament voor het lyrische gitaarspel
van John Perry. Zijn solo’s en vloeiende gitaarlicks zijn één
van de pijlers van Even Serpents Shine. De andere pijler is
natuurlijk Perrett – de rocker in pyamabroek en berenvel – die
door middel van zijn teksten zijn verlichting zoekt. In
'From Here
To Eternity' heet
het But in the darkness and in the light
/ I have found some hope of me getting out from this underground,
in 'You’ve
Got To Pay' spreekt
Perrett van I’ve had enough of this
poison and decay. Maar deze
verwijzingen zijn niet genoeg, in 'No
Solution' sneert Perrett I can’t take it anymore
terwijl hij in 'Miles From
Nowhere' uit de werkelijkheid wil vluchten: maybe
you will set me free from this sorrow. De teksten zijn vervat in
epische rocksongs die gemodelleerd zijn naar de classic rock van de
jaren zeventig, maar die tegelijk zoveel eigens hebben dat zij van
niemand anders afkomstig kunnen zijn dan van The Only Ones. Even
Serpents Shine komt over de luisteraar als een gloeiende
lavastroom, een lavastroom waarmee solide drumwerk, stuwende bas en
gierende gitaarriffs en ijle solo’s getransporteerd worden en die
als omlijsting dienen van het poëtisch vernuft van nachtvlinder
Perrett. Zo is 'Out There In The
Night' een lovesong waarin Perretts liefde verdween in
de nacht en over wiens reine en onvoorwaardelijk liefde Perrett
lamenteert: You gave me pure unspoilt love. De romantische
rocksong blijkt echter een loflied te zijn op poes Candy die Perrett
ontviel. Deze poëtische kwaliteit – Peter Perrett dus – zet
The Only Ones apart van de rest. En als naast al deze subtiele pracht
en ademende kracht er bovendien nog ruimte is voor het zuigende en
diepduistere 'In Betweens',
is de conclusie eenvoudig en simpel: Even Serpents Shine is
van de beste rockalbums ooit gemaakt. The Only Ones hebben aldus met
Even Serpents Shine anno 1979 rockgeschiedenis geschreven.
Niets meer, niets minder – onbetwistbaar.
Even
Serpents Shine
en diens uitstekende opvolger Baby’s
Got A Gun
ten spijt, toch delfden The Only Ones al snel het onderspit. Tijdens
een succesvolle tournee door Amerika reed Peter Perrett in een
paniekaanval een bewaker dood. De band vluchtte halsoverkop uit
Amerika, hetgeen tot gevolg had dat CBS de band dropte. Het betekende
het einde van The Only Ones. Peter Perrett probeerde het in de jaren
negentig nog met The One, maar zijn verslaving dwong hem eindeloos
door de nacht te dolen, waarop onontkoombaar het doek viel voor de
Lord Byron van de nachtrock: There’s
no sense in
suffering / As the rocks tumble and the earth slides too / This means
curtains for you.
We houden er Even
Serpents Shine
aan over, één van de mooiste rockalbums ooit.
From
Here To Eternity / Flaming Torch / You’ve Got To Pay / No Solution
/ Inbetweens / Out There In The Night / Curtains For You / Programme
/ Someone Who Cares / Miles From Nowhere / Instrumental
"Tijdens een succesvolle tournee door Amerika reed Peter Perrett in een paniekaanval een bewaker dood."
BeantwoordenVerwijderenNiet waar.
Hij reed een parkeerwachter binnen, in een of andere ruzie, en hoorde later via CBS Records dat er een arrestatiebevel tegen hem was uitgevaardigd voor "poging tot moord".