In
2004 verschijnt er van de originele Spooky Tooth nog een dvd met
recente live-opnamen – een tribuut aan de net overleden bassist
Greg Ridley. De hoogtijdagen van Spooky Tooth zijn dan al 35 jaar
voorbij. Hoogtijdagen die hun apotheose bereikten in 1969 – met de
release van het tweede album: Spooky Two. Een aantal jaren
daarvoor vormen Mike Harrison (zang, toetsen), Luther Grosvenor
(gitaar), Greg Ridley (bas) en Mike Kellie (drums) in Carlisle, tegen
de Schotse grens, The V.I.P.S. De aanvankelijke bluessound maakt dan
plaats voor een meer psychedelisch geluid; The V.I.P.S. worden Art en
verhuizen naar London. Na de lp Supernatural Fairy Tales in
1967 verandert het viertal opnieuw zijn naam als de Amerikaanse
componist en keyboardvirtuoos Gary Wright zich bij hen voegt. De band
– Spooky Tooth – tekent bij Island Records en neemt met Wrights
Amerikaanse vriend Jimmy Miller als producer It’s All About op.
Soul- en rhythm & blues-invloeden duiken op, maar pas op de
tweede Spooky Tooth-plaat vallen deze op hun plaats. In 1969
opgenomen in drie Londense studio’s met Jimmy Miller en engineer
Andy Johns is Spooky Tooth een schitterend rockamalgaam,
samengesteld uit melodieuze en trage rock, flower power, soul en
zelfs gospel. Gary Wrights composities lijken op maat gesneden voor
de geweldige rockstem van Mike Harrison, terwijl de zang van de twee
in de harmonieën perfect versmelten. De Amerikaanse invloed van
Wright op de vier Britten maakt van Spooky Two het ideale
huwelijk tussen de pastorale psychedelica van Traffic en de
Westcoastrock van Moby Grape.
Het
album trapt af met een spannend drum-intro van Mike Kellie, die met
zijn log stuwende begeleiding de ideale ruggengraat is – iets wat
hij zo’n tien jaar later nog eens zal herhalen bij The Only Ones.
De scheurende en massieve Hammond van Gary Wright is in superieure
rocksongs als ‘Feelin’ Bad’, ‘Lost In My Dream’ en ‘That
Was Only Yesterday’ een stevig fundament onder zijn zang, die van
Harrison, incidentele gast Joe Cocker én de gospelzang van Sue
Chaloner – van het (latere) Nederlandse duo Spooky & Sue. In
het hart – kant 1 afsluitend – bevindt zich de enige cover: het
negen minuten klokkende heavy monster ‘Evil Woman’, waarin
Grosvenor zijn gitaar laat janken en gillen. Na het bluesy ‘Better
By You, Better Than Me’, sluit Spooky Two af met het
lyrische hoogtepunt van de plaat: ‘Hangman Hang My Shell On A
Tree’. Het vervolmaakt deze Britse rockklassieker, die onterecht
wordt overschaduwd door het werk van de grote namen. Al is dat ook te
wijten aan de band zelf.
Als
‘That Was Only Yesterday’ ook in Nederland in de top 20 staat, is
Greg Ridley al zo’n beetje vertrokken naar Humble Pie. Spooky Tooth
valt uiteen al zullen Gary Wright en Mike Harrison in 1972 een
doorstart maken – maar niet in de originele bezetting en ook niet
op het eenzaam hoge niveau van Spooky Two.
Waitin’
For The Wind / Feelin’ Bad / I’ve
Got Enough Heartaches / Evil Woman / Lost In My Dreams / That Was
Only Yesterday / Better By You, Better Than Me / Hangman Hang My
Shell On A Tree
Geen opmerkingen:
Een reactie posten