In
een tijd dat Radio 3 nog gold als bruikbare bron voor interessante
popmuziek – daar waar popzenders voor bedoeld zijn – stamt dit
wonderlijke meesterwerk van ultieme popsongs. De verpletterende
rinkelpop van ‘I’ve Been Waiting’ was de perfecte voorbode van
Girlfriend. Vele jaren later dato staat deze mijlpaal van pure
popmuziek nog immer fier overeind en leeft voort als een sleutelplaat
in het genre. Of Matthew Sweet met Girlfriend het grote
publiek heeft weten te bereiken mag betwijfeld worden, wel heeft
Sweet de harten van een kleine schare devote volgelingen voor altijd
gestolen heeft. En dat met een verzameling schijnbaar eenvoudige
popliedjes. Het is tegelijk het verraderlijke aan Girlfriend; de
eenvoud bedriegt.
Een
niet te verwaarlozen aspect aan de totstandkoming van Girlfriend is
het feit dat Matthew Sweet zich volledig afkeerde van keyboards en
computers. De twee voorgaande cd’s waren compleet mislukt en Sweet
wist dat het anders moest. De ommekeer moest komen van een
organischer benadering en van aardse gitaren. Bovendien was Sweet na
analyse van het werk van Neil Young tot de conclusie gekomen dat hij
zijn stem anders moest aanwenden. Girlfriend werd in 1990 voor A&M
opgenomen in een kleine studio in New York. De crew bestond uit de
gelouterde New-Yorkers Richard Lloyd, Fred Maher en de van Lou Reed
bekende Robert Quinne, Velvet Crush-drummer Rick Menck en
gastmuzikanten Greg Leisz en Lloyd Cole. Sweet neemt ondanks deze
sterbezetting naast alle vocalen zowel gitaar, bas als piano voor
zijn rekening. Als hij de mastertapes aflevert bij de
platenmaatschappij blijkt dat A&M de plaat niet wil uitbrengen.
Een zoveelste brevet van onvermogen van de hotshots van de grote
platenlabels. Na een jaar lang leuren behoedt Zoo/BMG Girlfriend van
de vergetelheid, al doet deze major evenzeer zijn best zijn zin door
te drukken door Sweet af te raden Hollywood-actrice Tuesday Weld op
de hoes af te beelden. Matthew Sweet volhardt in zijn ideeën;
voor Girlfriend, dat hij ziet als een nieuwe kans, wenst hij geen
concessies te doen. Uiteindelijk kan het publiek dan toch kennisnemen
van de oorspronkelijke verzameling perfecte popsongs die Girlfriend
is. In de nazomer van 1991 komt Girlfriend uit, een oase van
subtiliteit en geraffineerdheid in een omgeving van grunge en
punkrock.
De
basis voor de songs zijn de droog opgenomen bas en drums, die de vele
lagen akoestische gitaren ondersteunen. Daar doorheen zijn de
elektrische gitaren gevlecht die om voorrang vechten met Sweets
gedubbelde vokalen. De rocknummers en de popsongs hebben hun plaats
gevonden tussen de ronduit meesterlijke ballads. Deze laatste, met
als prachtig voorbeeld 'Your Sweet Voice' waar Sweet in zijn
eentje de weergaloze close harmony van Crosby, Stills & Nash naar
de kroon steekt, zijn tegelijk suikerzoet en venijnig. Dit laatste
geldt uiteraard ook voor de felle rocksongs waarvan opener 'Divine
Intervention' de toon zet voor al het moois dat dan nog komen
gaat. Zonder uitzondering nodigen bijna alle liedjes, handelend over
onbereikbare liefdes, verlatingsangst en het mysterie vrouw in
algemene zin – basisthema’s van klassieke powerpop – , tot
voluit meezingen. En dat is een kwaliteit. De tot het uiterst
doorgevoerde weemoedigheid en breekbaarheid, met een jankende pedal
steel als metafoor, laat zich perfect afwisselen door de rinkelende
en scheurende gitaren. Girlfriend is als het leven zelf, een vat vol
tegenstellingen, maar o zo prachtig.
Matthew
Sweet weet met de vier erop volgende platen de ingezette lijn
uitstekend vast te houden, maar reeds met Girlfriend besteeg hij
gedecideerd de Olympus. Met alle respect voor zijn
complete oeuvre; Girlfriend is Matthew Sweets Greatest Hits.
Divine
Intervention / I’ve Been Waiting / Girlfriend / Looking At The Sun
/ Winona / Evangeline / Day For Night / Thought I Knew You / You
Don’t Love Me / I Wanted To Tell You / Don’t Go / Your Sweet
Voice / Does She Talk? / Holy War / Nothing Lasts
Geen opmerkingen:
Een reactie posten