In
het begin van de jaren zeventig is Jackie Leven, alias John St.
Field, een rusteloze troubadour met een woeste levensstijl. Dit wordt
nog eens versterkt wanneer Leven in 1977 een Londense flat deelt met
zijn muzikale trawanten Jo Shaw (gitaar, zang), David McIntosh
(drums, zang) en Robin Spreafico (bas, zang), en leeft op een dieet
van rockmuziek, LSD en cider. Datzelfde jaar, Leven is dan al 27
jaar, richten de vier – met de pubrock op het sterfbed en de punk
in de embryonale fase – een band op, die gelijk al indruk maakt met
zijn duistere psychedelische rock. Razendsnel heeft Doll By Doll,
vernoemd naar een gedicht van e.e. cummings, in het Londense
clubcircuit de reputatie van een agressieve, intimiderende rockband,
aangevoerd door een maniakale zanger. De dubbelloops gitaren, de
heavy ritmesectie en Levens teksten over vagevuur, seks en geweld
onderscheiden zich duidelijk van de doorsnee punkband, reden waarom
Warner-offshoot
Automatic de
Doll By Doll-sound laat vastleggen door Sex Pistols-producer Bill
Price in de Wessex Studios. De weerslag hiervan is Remember,
uitgebracht in het voorjaar van 1979, een harde rockplaat die
gedomineerd wordt door Levens stentorstem en diens sardonische
teksten, en de acid-rockgitaren die de San Francisco-psychedelica van
Moby Grape in herinnering roepen. Omgeven door oorverdovende
gitaarfeedback en wonderlijk fraaie harmoniezang zijn rocksongs als
‘The Palace Of Love’, ‘More Than Human’ en ‘Butcher Boy’
onkarakteristiek voor het punktijdperk – maar des te typerender
voor de gepassioneerde en enigmatische Doll By Doll-sound. Remember,
met op de hoes de Franse surrealist Antonin Artaud, is in 1979 een
anachronistische, maar schitterende gitaarrockplaat.
Live schijnt de band een sensatie geweest te zijn, met lang uitgesponnen psychedelische nr's. Op de plaat vind ik dit nogal meevallen, dus bovenstaande recentie is wat sterk aangezet..;-)
BeantwoordenVerwijderen