Galaxie
500 maakte geenszins deel uit van een scene. Het trio – Dean
Wareham, Naomi Young en Damon Krukowski – maakte vanaf de start
eigengereide moodmusic, wars van heersende trends. En die
heersende trends wáren er in het Boston van de eind jaren
tachtig van de vorige eeuw: de noiserock van Dinosaur Jr, Lemonheads
en Bullet Lavolta domineerde namelijk de scene. Het leverde een
reactie op van een nieuwe lichting bands die subtieler te werk
gingen. Een van die subtiele én talentvolle bands was Galaxie
500. Het drietal Wareham, Young en Krukowski ontmoette elkaar op de
middelbare school in New York, maar pas toen zij alledrie in Boston
afstudeerden, formeerden ze een band. Door de toetreding van bassiste
Naomi Young werd Speedy & The Castanets omgedoopt tot Galaxie 500
en al snel scoorde de jonge band een platencontract. Een kennis van
de bandleden, Mark Alghini, had net daarvoor platenlabel Aurora
Records opgericht en dus debuteerde Galaxie 500 op zijn label. De
band had als producer Kramer op het oog, vanwege zijn reputatie als
alternatief producer – geliefd bij de noisebands en tevens
voormalig bassist in Eugene Chadbourne’s Shockabilly. En dus keerde
het trio terug naar New York, naar Kramers Noise New York studio’s.
Het
was een korte trip; in drie dagen tijd nam Galaxie 500 met Kramer
twaalf nummers op. De eerste release op Aurora Records was de single
‘Tugboat’/’King Of Spain’, direct daarop gevolgd door het
negen songs tellende debuutalbum.
Aan
het eind van 1988 verschijnt Today, verpakt in een
sepiakleurige hoes die onschuld en melancholie verraadt. Bovendien
verwijst de titel Today, aldus Dean Wareham, naar de klank van
het verleden; naar het muzikale primitivisme van de jaren zestig
Hoes en titel vormen tezamen een toepasselijke afspiegeling van de
inhoud, die aldus van een fragiele pracht is. Dit kenmerkt zich
vooral door de trage ritmes en de kwetsbare en soms zelfs wankele
stem van Dean Wareham. De akkoordenwisselingen voltrekken zich
vloeiend en onnadrukkelijk, maar hebben toch een opmerkelijke
precisie. Bovenop deze relatieve eenvoud van bas, drums en stem is
het de elektrische gitaar van Wareham die de muziek een extra
dimensie verschaft en Galaxie 500 uittilt boven het gewone. Het
openingsnummer ‘Flowers’ is koud onderweg of Wareham lanceert
zijn eerste, bijna vloeibare solo. Hiermee wordt de toon gezet van
een ingetogen en subtiele gitaarplaat die knipoogt naar het verleden.
Een verleden dat herkenbaar is in de verwijzingen naar The Velvet
Underground, The Feelies, Television en The Modern Lovers. Deze
laatste is zelfs rechtstreeks geëerd in de vorm van een fraaie
cover van Jonathan Richmans ‘Don’t Let Our Youth Go To Waste’.
Op een aantal nummers – ‘Parking Lot’ en ‘It’s Getting Late
– verschuift de dynamiek bijna ongemerkt van zacht naar
fluisterhard om dan uit te monden in een opzwepend ritme met uiterst
subtiele akkoordenwisselingen. Hier verraadt Galaxie 500
overduidelijk zijn Velvet Underground-invloeden, hetgeen Dean Wareham
beaamt omdat hij VU’s 1969 – de live dubbelaar met de
‘billenhoes’ – tot zijn favorieten rekent. Waar de songs in een
traag ritme blijven steken – en die aanvoelen als een warme bries –
is het Warehams gitaar die het nummer naar een hemels einde brengt.
Dat geldt in overtreffende trap voor de meesterlijke afsluiter
‘Tugboat’, wanneer het harmonieuze en vloeiendzachte intro
explodeert in licht en geluid als Wareham een lyrische gitaarsolo het
luchtruim instuurt. Het is een passend slot van een magnifieke
debuut-lp, die de onschuld, eerlijkheid en melancholie van de Galaxie
500-leden uitstekend verbeeldt. Today is daarom een verrassend
en eigenwijs album, en behoort zonder meer tot dé hoogtepunten
van het lauwe muziekjaar 1988.
Na
Today tekende Galaxie 500 bij het Britse Rough Trade en bouwde
met On Fire en This Is Our Music – beide fraaie
albums – voort op de ingetogen en melancholieke sound. In 1990
scheidden zich de wegen van enerzijds Dean Wareham en anderzijds
Damon Krukowski en Naomi Young. De laatste twee gingen als duo verder
als Pierre Étoile en veranderden later hun naam in het
eenduidige Damon & Naomi. Dean Wareham richtte met
Feelies-drummer Stan Demeski Luna op, en perfectioneerde de unieke
gitaarsound van Galaxie 500; zíjn unieke gitaarsound.
Flowers
/ Pictures / Parking Lot / Don’t Let Our Youth Go To Waste /
Temperature’s Rising / Oblivious / It’s Getting Late /
Instrumental / Tugboat
Geen opmerkingen:
Een reactie posten