Vraag:
wat heeft een Britse folkzanger die in 2002 een live opgenomen
dubbel-cd met Dylan-covers uitbrengt gemeen met de gitarist die met
zijn song ‘Love Shine A Light’ in 1997 het Eurovisie Songfestival
wint? Antwoord: zij waren eind jaren zeventig de gezichtsbepalende
figuren in The Soft Boys, een neo-psychedelische poppunkband uit
Cambridge, Engeland. In 1976 treedt gitarist Kimberley Rew – van de
latere Katrina & The Waves – toe tot de punkband die zanger en
songschrijver Robyn Hitchcock reeds heeft opgericht met drummer
Morris Windsor. Geïnspireerd door de opkomende punkbeweging en
beïnvloed door de psychedelica van de sixties groeien The Soft
Boys in de luwte van Cambridge uit tot een van de best bewaarde
geheimen van de Britse new wave. De rammelpunk van het eerste uur
maakt na de komst van funky bassist Matthew Seligman plaats voor
nieuwe en meer gestructureerde songs. Op de bovenverdieping van een
boothuis met zicht op de rivier de Cam oefent het kwartet dagelijks
op Hitchcocks nieuwe meer pop-georiënteerde composities. Tussen
januari en maart 1980 nemen The Soft Boys met Vibrators-bassist Pat
Collier in drie verschillende Londense studio’s voor een loutere
600 pond de basistracks op voor hun lp, die volgens Windsor een
perfecte misinterpretatie van popmuziek is. Toch komen op Underwater
Moonlight – in juni 1980 uitgebracht op indie-label Armagaddon
– Hitchcocks voorkeuren voor Syd Barretts Pink Floyd en de
Westcoast-folkrock van The Byrds duidelijk naar voren. De
driestemmige zang van Morris, Rew en Hitchcock verschaft Underwater
Moonlight een psychedelische lading die nogal afwijkt van de dan
heersende postpunktrend. Mede vanwege die zang zijn nummers als de
single ‘I Wanna Destroy You’, ‘Positive Vibrations’,
‘Tonight’ en het weergaloze ‘Kingdom Of Love’ zulke
fantastische naar de sixties knipogende poprocksongs. Rews
twaalfsnarige gitaar en de Byrdsy benadering maken van ‘The Queen
Of Eyes’ een prachtige folkrock-pastiche, terwijl het afsluitende
titelnummer de psychedelica van Pink Floyd nog eens gereviseerd in de
etalage zet. Wat verwacht werd gebeurde: Underwater Moonlight kon
in Engeland op een incidentele positieve reactie rekenen, maat overal
daarbuiten – Amerika, Nederland – was de ontvangst lauw. Een jaar
na de release van Underwater Moonlight waren The Soft Boys al
opgelost in het niets. Jaren later zal een van de grootste bands van
de jaren tachtig – R.E.M. – op de vraag wie hun grootste invloed
is, antwoorden: The Soft Boys.
I
Wanna Destroy You / Kingdom Of Love / Positive Vibrations / I Got The
Hots / Insanely Jealous / Tonight /
You’ll Have To Go Sideways / Old Pervert / The Queen Of Eyes /
Underwater Moonlight
Geen opmerkingen:
Een reactie posten