Reeds lang uitgekeken op het bandconcept – lees: het leiderschap van The Nazz – en gefascineerd door de naar binnen gekeerde singer-songstress-stijl van Carole King en Laura Nyro, ontwikkelt Todd Rundgren zich begin jaren zeventig tot de glitterachtige, kwikzillveren artiest die hij is als hij na twee soloplaten werkt aan zijn meest ambitieuze soloproject tot dan toe: het allesomvattende Something/Anything?. Rundgren is inmiddels zeer vertrouwd met de modernste studiotechnieken; is niet alleen multi-instrumentalist maar ook producer van albums van The Band en Badfinger, en kiest zijn domicilie in de Bearsville-studios in upstate New York, eigendom van Dylan-manager Albert Grossman. Toch neemt Rundgren het merendeel van zijn wagonlading nieuwe songs in Los Angeles op met producer James Lowe – voormalig zanger van The Electric Prunes. Todd Rundgren smeert op Something/Anything? vele, vele muzikale stijlen uit over vier plaatkanten: ballads, soul, powerpop, psychedelische rock, pianopop en allerlei studio-gekkigheid. Toch houdt de studio-wizzard het overzichtelijk: de plaatkanten zijn verdeeld in thema’s. Kant 1 is a bouquet of ear-catching melodies, wat geen woord teveel gezegd is vanwege de aanwezigheid van het catchy Carole King-tribute ‘I Saw The Light’, de hemelse songs ‘It Wouldn’t Have Made Any Difference’ en ‘Sweeter Memories’, en het eerbetoon aan Amerika’s beroemdste dj: ‘Wolfman Jack’. Kant 2 is de cerebral side met Pet Sounds-achtige harmonie-kathedralen als ‘The Night The Carousel Burnt Down’ en ‘Marlene’. Op kant 3 the kid gets heavy, zoals blijkt uit de heavy rocksongs ‘Black Maria’ en ‘Little Red Lights’, de aanstekelijke powerpopsong ‘Couldn’t I Just Tell You’ en ook de kaalgestripte, Laura Nyro-ballade ‘Torch Song’. De laatste kant – a pop operetta – heeft Rundgren gereserveerd voor een grote schare bevriende muzikanten zoals toetsenist Mark Klingman, pedalsteel-speler Ben Keith, de gitaristen Rick Derringer en Amos Garrett, de blazende broers Brecker en de ritmesectie-broers Tony en Hunt Sales. Dit gezelschap roert zich muzikaal in het schitterende, soulvolle en Elton Johneske ‘Dust In The Wind’ en een remake van ‘Hello It’s Me’, dat tot single gebombardeerd Rundgren de hitlijsten in katapulteert. De hutspot van Something/Anything? volgt in dit spoor, levert het dubbelalbum de kwalificatie van meesterwerk op en vestigt de reputatie van zijn schepper als geniale muzikale avonturier definitief. Todd Rundgren gaat in de jaren zeventig door met het maken van avontuurlijke albums, wordt succesvol met zijn band Utopia en zal nog spraakmakende albums produceren van Grand Funk, New York Dolls, Meat Loaf, The Tubes, Patti Smith en XTC. Zelfs vijfendertig jaar na de release Something/Anything? blijkt Todd Rundgren nog steeds een visionair muzikant.
I Saw The Light / It Wouldn’t Have Made Any Difference / Wolfman Jack / Cold Morning Light / It Takes Two To Tango (This Is For The Girls) / Sweeter Memories / Intro / Breathless / The Night The Carousel Burnt Down / Saving Grace / Marlene / Song Of The Viking / I Went To The Mirror / Black Maria / One More Day (No Word) / Couldn’t I Just Tell You / Torch Song / Little Red Lights / Overture – My Roots: Money (That’s What I Want)/Messin’ With The Kid / Dust In The Wind / Piss Aaron / Hello It’s Me / Some Folks Is Even Wither Than Me / You Left Me Sore / Slut
Geen opmerkingen:
Een reactie posten