Op
23 januari 1997 overleed Billy Mackenzie in zijn vaders Schotse
plattelandhuisje aan een overdosis van slaap- en kalmeringsmiddelen.
Eenzaam en alleen; gedesillusioneerd, depressief en bankroet.
Mackenzie’s muzikale carrière begon precies twintig jaar
daarvoor, toen hij in Edinburgh Alan Rankine tegen het lijf liep. Het
duo gaat optreden als cabaret-act; treedt op in nachtclubs en louche
foyers. Het daarmee verdiende geld gaat op zeer veelvuldig
pub-bezoek. Toch werkt het duo in Rankine’s flat aan de piano aan
een repertoire van popmuziek. Maar dan popmuziek in de betekenis van
een hutspot aan stijlen: van cabaret tot funk; van postpunk tot
Bowie. Niet voor niets is de debuutsingle van The Associates een
expres belabberde cover van ‘Boys Keep Swinging’. Het wekt de
interesse van Fiction-labelbaas Chris Parry. In de Engelse Morgan
Studio neemt het duo met behulp van producer Mike Hedges in vijf
weken hun debuutplaat op, die in augustus 1980 uitkomt. The
Associates zijn opThe Affectionate Punch met weinig
tijdgenoten te vergelijken. Billy Mackenzie, beïnvloed door
opera en zigeunermuziek, steekt met zijn exuberante falsetstem zowel
Billy Holliday, Scott Walker als David Bowie naar de kroon en croont
en krijst zich een weg door de mathematisch geconstrueerde liedjes.
Het muzikale decor komt voor rekening van Rankine die in sprankelende
liedjes als ‘Amused As Always’, ‘A Matter Of Gender’ en ‘Even
Dogs In The Wild’ zowel met elektronica experimenteert als
kristallijnen motiefjes en krassende, kille lijnen uit zijn gitaar
tovert. Experimentele en barokke songs als ‘Transport To Central’
en ‘Deeply Concerned’ maken deel uit van de schitterende muzikale
speeltuin waarin de dartele Rankine en Mackenzie naar hartelust
ronddolen. Op The Affectionate Punch maken The Associates
postmoderne popmuziek, gebruikmakend van bronnen afkomstig van opera,
cabaret, disco en het Franse chanson. De naïviteit waarmee
Rankine en Mackenzie deze stijlen tegemoet treden is eenvoudigweg
uniek en overrompelend. The Affectionate Punch is ondanks het
experimentele, soms mechanische geluid een gloeiende door Mackenzie’s
pathetische falset opgepookte warmtebron. Het debuut van The
Associates blijft ook in retrospect fier overeind, in tegenstelling
tot de gladgepoetste geremixte versie die op aandringen van major
Warner Brothers in 1982 verschijnt.
The
Affectionate Punch / Amused As Always / Logan
Time / Paper House / Transport To Central / A Matter Of Gender / Even
Dogs In The Wild / Would I... Bounce Back / Deeply Concerned / A.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten