The
Doors lijken eind 1970 totaal uitgerangeerd. De laatste albums waren
moeizame exercities en charismatisch voorman Jim Morrison is totaal
gedesillusioneerd. Verslaafd aan whisky, wezenloos en schaamteloos –
en meermalen door de politie van het podium geplukt vanwege obsceen
gedrag. Morrison stevent af op zijn ondergang en met hem de rest van
de band. Als The Doors met vaste producer en mentor Paul Rothchild in
de Sunset Sound-studio's hun zesde album willen opnemen en de band
nauwelijks over nieuw materiaal lijkt te beschikken tekent Rothchild
de overgave: hij vindt de nieuwe song 'Riders On The Storm' net
cocktail-jazz. Aanvankelijk zijn Jim Morrison, Ray Manzarek, Robby
Krieger en John Densmore,geschokt, maar Rothschilds vertrek werkt
als een katalysator. Samen met hun engineer Bruce Botnick bouwen ze
hun kantoor – twee verdiepinkjes aan Sunset Boulevard – om tot
een rudimentaire studio. En in die provisorische studio – met een
drankwinkel en twee topless-bars om de hoek – komt de spirit terug
van de begintijd, met als resultaat dat The Doors in slechts vijf
dagen hun nieuwe lp op de band kwakken. Nagenoeg alles wordt in een
take opgenomen in het kleine studiootje, waar naast de drums van
Densmore, de Hammond, Fender Rhodes en Wurlitzer van Manzarek en de
gitaar van Krieger ook nog plaats is voor Jerry Scheff – bassist in
de band van Elvis Presley – en tweede gitarist Marc Benno. Jim
Morrison zingt zijn partijen in in de deuropening van het toilet. Wat
in juni 1971 op de markt komt is het meest directe, rauwe album van
The Doors; L.A.
Woman is
in feite een puur bluesrockalbum. Dit is het meest evident in
'Crawling King Snake', een cover van John Lee Hooker, maar ook in het
Howlin' Wolf-achtige 'Cars Hiss By My Window' en 'The WASP (Texas
Radio And The Big Beat)', beide gebaseerd op oude Morrison-gedichten.
Funky en groovend is de opener 'The Changeling', poëtisch het
fascinerende 'Hyacinth House' en swingend de hitsingle – een
toptien-notering in Nederland – 'Love Her Madly'. De beide
plaatkanten worden subliem afgesloten met lange, uitgesponnen songs'.
Kant 1 met het opzwepende en met barrelhouse-piano aangejaagde 'L.A.
Woman', een Danteske kijk op de stad der engelen, aldus Mr. Mojo
Rising: Drivin'
down your freeway / Midnight alleys roam / Cops in cars, the topless
bars / Never saw a woman so alone. Dit
geile brok muziek wordt op kant 2 overtroffen door de dramatische en
legendarische afsluiter 'Riders On The Storm'. Storm en regen
begeleiden Morrisons killer
on the road in
zeven adembenemende minuten op weg naar het wegstervende onweer en
Jim Morrisons hese gefluister. Het is de allerlaatste keer dat
Morrisons stem in de studio wordt vastgelegd; het is de ultieme
zwanenzang. Als L.A.
Woman in
juni '71 in de winkels ligt, zit Jim Morrison al vier maanden in
Parijs. Eind juni ontvangt Jim Morrison een proefpersing van L.A.
Woman;
een paar dagen voordat een cocktail van heroïne en sloten whisky
hem fataal wordt. In de ochtend van 3 juli 1971 treft zijn vrouw
Pamela Jim Morrison levenloos aan in de badkuip van hun appartement.
Jim Morrison is dood maar de legende leeft voort.
The
Changeling / Love Her Madly / Been Down So Long / Cars Hiss By My
Window / L.A. Woman / L'America / Hyacinth House / Crawling King
Snake / The WASP (Texas Radio And The Big Beat) / Riders On The Storm
Ray
Manzarek is op 20 mei 2013 op 74-jarige leeftijd overleden in een
kliniek in Duitsland.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten