dinsdag 21 mei 2013

The Doors | L.A. Woman


The Doors lijken eind 1970 totaal uitgerangeerd. De laatste albums waren moeizame exercities en charismatisch voorman Jim Morrison is totaal gedesillusioneerd. Verslaafd aan whisky, wezenloos en schaamteloos – en meermalen door de politie van het podium geplukt vanwege obsceen gedrag. Morrison stevent af op zijn ondergang en met hem de rest van de band. Als The Doors met vaste producer en mentor Paul Rothchild in de Sunset Sound-studio's hun zesde album willen opnemen en de band nauwelijks over nieuw materiaal lijkt te beschikken tekent Rothchild de overgave: hij vindt de nieuwe song 'Riders On The Storm' net cocktail-jazz. Aanvankelijk zijn Jim Morrison, Ray Manzarek, Robby Krieger en John Densmore,geschokt, maar Rothschilds vertrek werkt als een katalysator. Samen met hun engineer Bruce Botnick bouwen ze hun kantoor – twee verdiepinkjes aan Sunset Boulevard – om tot een rudimentaire studio. En in die provisorische studio – met een drankwinkel en twee topless-bars om de hoek – komt de spirit terug van de begintijd, met als resultaat dat The Doors in slechts vijf dagen hun nieuwe lp op de band kwakken. Nagenoeg alles wordt in een take opgenomen in het kleine studiootje, waar naast de drums van Densmore, de Hammond, Fender Rhodes en Wurlitzer van Manzarek en de gitaar van Krieger ook nog plaats is voor Jerry Scheff – bassist in de band van Elvis Presley – en tweede gitarist Marc Benno. Jim Morrison zingt zijn partijen in in de deuropening van het toilet. Wat in juni 1971 op de markt komt is het meest directe, rauwe album van The Doors; L.A. Woman is in feite een puur bluesrockalbum. Dit is het meest evident in 'Crawling King Snake', een cover van John Lee Hooker, maar ook in het Howlin' Wolf-achtige 'Cars Hiss By My Window' en 'The WASP (Texas Radio And The Big Beat)', beide gebaseerd op oude Morrison-gedichten. Funky en groovend is de opener 'The Changeling', poëtisch het fascinerende 'Hyacinth House' en swingend de hitsingle – een toptien-notering in Nederland – 'Love Her Madly'. De beide plaatkanten worden subliem afgesloten met lange, uitgesponnen songs'. Kant 1 met het opzwepende en met barrelhouse-piano aangejaagde 'L.A. Woman', een Danteske kijk op de stad der engelen, aldus Mr. Mojo Rising: Drivin' down your freeway / Midnight alleys roam / Cops in cars, the topless bars / Never saw a woman so alone. Dit geile brok muziek wordt op kant 2 overtroffen door de dramatische en legendarische afsluiter 'Riders On The Storm'. Storm en regen begeleiden Morrisons killer on the road in zeven adembenemende minuten op weg naar het wegstervende onweer en Jim Morrisons hese gefluister. Het is de allerlaatste keer dat Morrisons stem in de studio wordt vastgelegd; het is de ultieme zwanenzang. Als L.A. Woman in juni '71 in de winkels ligt, zit Jim Morrison al vier maanden in Parijs. Eind juni ontvangt Jim Morrison een proefpersing van L.A. Woman; een paar dagen voordat een cocktail van heroïne en sloten whisky hem fataal wordt. In de ochtend van 3 juli 1971 treft zijn vrouw Pamela Jim Morrison levenloos aan in de badkuip van hun appartement. Jim Morrison is dood maar de legende leeft voort.

The Changeling / Love Her Madly / Been Down So Long / Cars Hiss By My Window / L.A. Woman / L'America / Hyacinth House / Crawling King Snake / The WASP (Texas Radio And The Big Beat) / Riders On The Storm

Ray Manzarek is op 20 mei 2013 op 74-jarige leeftijd overleden in een kliniek in Duitsland.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten