Na
het uiteenvallen van de band die Forever Changes heeft
voortgebracht, formeert Arthur Lee in augustus 1968 een nieuwe Love.
Jay Donnellan is de gitarist in deze Love-versie en is met zijn
psychedelische spel zeer prominent aanwezig op Four Sail en
Out There. Als Arthur Lee zijn bandleden opnieuw ontslaat
trekt Jay Donnellan zich vanuit Los Angeles terug naar de heuvels van
de San Fernado Valley, neemt de naam Jay Lewis aan en richt met twee
vrienden The Morning And The Evening op. Het drietal – Lewis
(gitaar, banjo), Jim Hobson (piano, orgel) en Barry Brown (gitaar,
drums) – richt een provisorische studio in met de nogal
pretentieuze naam The Recording Studio Inc. en houdt zich als een
ware hippiefamilie de hele dag bezig met muziek maken. Vrienden komen
erop af en omgekeerd evenredig met de verkorting van de bandnaam in
het eenvoudige Morning, dijt de band uit tot een collectief van zes
personen. Lewis, Hobson en Brown vormen echter de kern van Morning;
zijn verantwoordelijk voor teksten, muziek en productie – en de
prachtige harmonieuze samenzang. Hoewel het trio hun artistieke
vrijheid wil behouden, tekenen ze toch bij grote platenmaatschappij
Vault.
Op de zelfgetitelde debuut-lp, die in Engeland op Liberty
verschijnt, bestaat Morning naast het trio uit Terry Johnson
(gitaar), Jim Kehn (zang, gitaar, drums) en Bruce Wallace (bas). Er
is bovendien een gastrol voor pedal steelspeler Al Perkins. Dit
collectief heeft met Morning een prachtige, zweverige
countryrockplaat gemaakt. De band heeft alle typische
Westcoast-sounds in zich verenigd: Byrdsy folkrock, Moby
Grape-achtige psychedelica en Crosby, Stills & Nash-harmoniƫn.
Zodoende koppelt het organische countryrock aan slaperige,
meerstemmige folkrock. ‘Angelena’ is zo’n folky liedje, met
prachtige zang en tinkelend pianospel, evenals ‘Easy Keeper’ en
‘As It Was’. ‘Roll ‘Em Down’ en ‘It’ll Take Time’
zijn klassieke countryrocksongs van het soort waar The Eagles later
furore mee zullen maken, terwijl de pychedelische pop van ‘Early
Morning’ en het barokke ‘And I’m Gone’ voor een nog rijker
klankbeeld zorgen. Maar er is nog meer. De plaatkanten sluiten
namelijk beide af met adembenemende miniatuurtjes. Kant 2 met het
schitterende countryliedje ‘Dirty Roads’ en kant 1 met het
hoogtepunt van dit album; de pure magie van bitterzoete samenzang en
het welhaast vloeibare elektrische gitaarspel van Jay Lewis in
‘Sleepy Eyes’. Morning heeft echter geen enkel succes, net
zo min als de fraaie opvolger Struck Like Silver (1972), met
als gevolg dat Morning voor altijd tot de obscuriteit gedoemd lijkt
te zijn.
Angelena
/ Early Morning / Tell Me A Story / Easy Keeper / Roll ‘Em
Down / Sleepy Eyes / New Day / As It Was / Time / It’ll Take Time /
And I’m Gone / Dirt Roads
Geen opmerkingen:
Een reactie posten