Een
beatnik en een cowboy. In een eerste oogopslag zouden het Dustin
Hoffman en John Voight kunnen zijn, een still uit de klassieke
speelfilm Midnight Cowboy. Maar het gaat hier om Euphoria, een duo
bestaande uit William D. Lincoln en Hamilton Wesley Watt Jr. Een
beatnik en een cowboy. Maar er is meer dan dat. Te oordelen naar de
muziek draait het op A Gift From Euphoria eveneens om Britse versus
Texaanse psychedelica of Britse folk versus country uit Nashville.
Het is telkens weer die tegenstelling die A Gift From Eupheria zo
divers en vooral zo spannend maakt.
We
schrijven 1969 als A Gift from Euphoria wordt uitgebracht op Capitol
Records. De plaat is geproduceerd door Lincoln en Watt en opgenomen
in Hollywood, Nashville en London. In de Britse hoofdstad kwam het
duo in contact met The Bee Gees – die zich voorbereidden op Odessa
– en het heeft er de schijn van dat Lincoln/Watt zich tijdens hun
verblijf in London door hen hebben laten beïnvloeden op het
gebied van de orkestrale arrangementen. Deze zijn dan ook zo Brits –
getuige de prominente strijkers op opener 'Lisa' – dat we hier
eerder te maken lijken te hebben met een band als Tomorrow of The
Zombies dan met een Texaanse psychedelische rockband. Maar schijn
bedriegt, na de barokke opening stort het duo zich op een opzwepend
bluegrass-ritme dat ondersteund wordt door prachtige harmony-vocalen
in de trant van Dillard & Clark of Moby Grape. Ditzelfde geldt
voor 'Did You Get The Letter' dat halverwege overgaat in heftig
psychedelisch gitaarwerk, snijdend, gierend en achterwaarts
afgespeeld. Euphoria doet zijn afkomst eer aan; hier zijn de jonge
neefjes van de 13th Floor Elevators aan het werk.
Dat
Lincoln en Watt hun thuisbasis hadden in Houston is wel bekend, maar
dat is dan ook alles. Er is weinig bekend over het duo; naast een
handvol singles is A Gift From Euphoria het enige bekende wapenfeit
van Lincoln en Watt. Maar dat is dan ook een statement van de eerste
categorie. A Gift From Euphoria behoort tot de hoogtepunten van de
psychedelische scene van Texas en verdient een eervolle plaats naast
A Power Plant van The Golden Dawn, The Psychedelic Sounds Of van The
13th Floor Elevators of Flash van de Moving Sidewalks (de voorloper
van ZZ Top). A Gift From Euphoria biedt alles wat de psychedelische
muziek uit de late jaren zestig zo interessant maakt; stompende
ritmes, gierende en welhaast vloeibare gitaarsolo’s, weirde
intermezzo’s en als prachtig tegenwicht de zijdezachte samenzang.
De akoestische gitaren rinkelen, de banjo’s tokkelen en in dat
licht bezien kan Euphoria eveneens gerekend worden tot de
Californische folkrock-beweging met zijn Love, Buffalo Springfield,
Moby Grape en The Byrds.
Het
lijkt erop dat in Euphoria het beste van alle werelden verenigd was
en dat er een glorieuze toekomst voor hen open lag. Daarbij, het duo
werd ondersteund door het grote Capitol dat vermoedelijk diep in de
buidel heeft moeten tasten voor de kosten van de opnamen, compleet
met orkest en op verschillende locaties. Dat A Gift From Euphoria
nauwelijks verkocht blijft tot op heden een mysterie. Maar Capitol
kan trots op dit product zijn, met Lincoln en Watt hadden zij zowel
compositorische als muzikale genieën in huis, getuige de
ongelofelijk mooie afsluiter van deze ruim veertig minuten durende
pracht-lp. 'World' is ingetogen en spannend, zacht en
psychedelisch en is de perfecte afsluiter van een compleet vergeten
meesterwerk. Euphoria, en met de band William Lincoln en Hamilton
Wesley Watt, is hiermee gedoemd tot de vergetelheid. En nog steeds,
want van Lincoln en Watt werd nooit meer iets vernomen. Het draagt
zeker bij aan de obscuriteit van A Gift From Euphoria, maar de
muzikale kwaliteit en de tegelijk lieflijke en rauwe zeggingskracht
van deze sixties-klassieker staat volledig op zichzelf: For I Am
Music…The Instrument Of God. Het zijn, anno 1969, de laatste
woorden van William Lincoln en Hamilton Wesley Watt.
Lisa
/ Stone River Hill Song / Did You Get The Letter / Through A Window /
Young Miss Pflugg / Lady Bedford / Suicide On The Hillside, Sunday
Morning, After Tea / Sweet Fanny Adams / I’ll Be Home To You /
Sunshine Woman / Hollyville Train / Docker’s Son / Something For
The Milkman / Too Young To Know / World
Geen opmerkingen:
Een reactie posten