Voor
superieur dubbelloops gitaarwerk moet je bij Wishbone Ash zijn.
Wishbone Ash heeft een reputatie van oeverloos gitaar-gesoleer;
gepriegel op de vierkante millimeter, en inderdaad, dat is zo. Maar
wat een lyrisch vernuft; wat een uitdrukkingsvaardigheid; en wat een
opzwepend en adrenalineverhogend gitaristisch vuurwerk. Wat Wishbone
Ash echter bijzonder maakt, is dat de gitaarsolo’s ondergeschikt
blijven aan de compositie, aan de song. De groep maakt inventief
gebruik van stijlfiguren uit de folk, progressieve rock en hardrock –
wat overigens geheel past in het tijdsbeeld van de vroege jaren
zeventig. In 1972 is Wishbone Ash gevestigd in Londen, heeft zij een
Amerikaans platenlabel en wordt ze gemanaged door de latere
Police-manager Miles Copeland. Martin Turner (zang, bas), Andy Powell
(gitaar, zang), Ted Turner (gitaar,zang) en Steve Upton hebben dan
hun derde lp opgenomen, Argus – hun meesterstuk. De gehelmde
ridder op de hoes – Argus met de spiedende ogen – staat symbool
voor de mythische benadering van het tijdsbegrip, historie en oorlog.
De Wishbone Ash-muzikanten zijn op Argus de metaforische
krijgers op zoek naar verlichting. De ruim negen minuten klokkende
opener ‘Time Was’ is aan de lange kant, maar wel een prima opmaat
voor al het fraais wat komen gaat. ‘Sometime World’ zet de
twin-lead gitaren van Powell en Turner in vuur en vlam en
‘Blowin’ Free’, het toekomstige lijflied van de Ash-fans, sluit
kant 1 af. Het poëtische ‘Leaf And Stream’ zit op kant 2
ingeklemd tussen nagenoeg de meest fantastische Britse
gitaarsolo-trilogie denkbaar: ‘The King Will Come’, ‘Warrior’
en ‘Throw Down The Sword’. Drie klassieke rocknummers met een
spannende opbouw, schitterende melodielijnen en ongenaakbaar mooi
gitaarspel. Stuk voor stuk een perfecte showcase voor de talenten van
Ted Turner en Andy Powell; soms samensmeltend in een opzwepende riff,
maar meestal tegen elkaar opspelend, elkaar uitdagend. Ted Turners
spel is elegant, lyrisch en troostend, tegenover het priemende,
glasachtige, virtuoze spel van Powell. Met deze drie magistrale songs
is Wishbone Ash op de toppen van zijn kunnen. Het verleent Argus
de status van kroonjuweel van Wishbone Ash’ oeuvre. Dat vindt het
Britse publiek ook. Zowel door de lezers van Melody Maker als
Sounds wordt Argus in 1972 verkozen tot lp van het
jaar. Wishbone Ash zelf weet ook heel goed waar hun kwaliteiten
liggen. Het in 1973 gereleasde live-dubbelalbum Live Dates opent
met een plaatkant overdonderende en majestueuze rock: ‘The King
Will Come’, ‘Warrior’ en ‘Throw Down The Sword’.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten