De
storm van de grunge is in 1995 behoorlijk geluwd. Het bevordert het
zicht op bands die weliswaar harde rock spelen, maar die grungy rock
combineren met ouderwetse hardrock en classic seventies rock. Truly
is zo’n band, die – hoe kan het anders – in Seattle wordt
opgericht. Bassist Hiro Yamamoto is na zijn diensttijd bij
Soundgarden weer gaan studeren en keert na zijn studie terug in de
muziek. In 1990 vormt hij met ex-Screaming Trees-drummer Mark
Pickerel, gitarist Chris Quinn en zanger/gitarist Robert Roth Truly.
Het kwartet staat in en om Seattle in het voorprogramma van vele
bekende noisebands, toert mee met Lollapalooza-karavaan, maar moet
het zonder veel publieke aandacht stellen. Sub Pop brengt daar
verandering in als in 1991 de fraaie EP ‘Hearts And Lungs’ wordt
uitgebracht, die in 1993 – maar dan zonder Quinn – wordt
opgevolgd door nog een EP, ‘Leslie’s Coughing Up Blood’. Een
jaar later maakt Truly, dat ondanks de gereputeerde drummer en
bassist fier wordt aangevoerd door Robert Roth, de overstap naar het
grote Capitol. Met producer John Agnello – gevierd
gitaarrockproducer – gaat het trio hun debuutalbum opnemen. Ze
doorkruisen als het ware Seattle, want Truly’s debuutalbum wordt in
niet minder dan vijf studio’s in de stad opgenomen. Het eindproduct
– Fast Stories… From Kid Coma – leidt hier beslist niet
onder. Fast Stories… From Kid Coma, gerealesed in de vroege
zomer van 1995, is een zeer coherente heavy rockplaat.
Onder leiding
van Robert Roth heeft het trio de grunge-sfeer vertaald naar de
hardrocktijden van Black Sabbath en Blue Öyster Cult. Dit uit
zich in logge en zware ritmes en een gitaarsound die door een
basversterker gestuurd wordt. Robert Roth – niet alleen meesterlijk
gitarist, maar ook bespeler van de mellotron – schreeuwt niet, maar
zingt zijn composities met lijzige stem. Het trio heeft aldus een
heel bijzondere sound, een sound die zich onderscheidt van de
doorsnee zware rockbands en elementen van The Doors en Pink Floyd in
zich heeft. ‘Blue Flame Ford’ is de knallende opener met een
gejaagd ritme en scheurend gitaarwerk, en wordt opgevolgd door
zoemende mellotronklanken die het heavy ‘Four Girls’ preluderen.
En door gaat het met de zinderende, psychedelische sound in ‘If You
Don’t Let It Die’, slechts onderbroken door ijle mellotronflarden
die klinken als een walvis in de nacht, naar het waanzinnige met
acid-gitaar opgeluisterde ‘Hot Summer 1991’. ‘Hurricane Dance’,
episch en acht minuten lang, is voorzien van een zinderende
gitaarsolo, terwijl het magische ‘Virtually’ – met kronkelende
elektrische gitaar en jankende mellotron – het dichtst bij een
powerballad komt. In het machtige ‘So Strange’ laat Roth zijn
gitaar opnieuw uitbundig janken, waarna Truly’s heavy
psychedelische sound ten volle benadrukt wordt in de uitgesponnen
afsluiter ‘Chlorine’. Fast Stories… From
Kid Coma is een fenomenaal heavy
rock-album, maar het heeft – met de grunge op zijn retour – het
tij niet mee. Truly valt in een gat in de tijd en neemt dit
superieure grunge-psychedelic-heavy rockalbum mee in zijn val. Het
zij zo, maar een rockklassieker is Fast Stories… From Kid Coma
wel.
(Intro)
/ Blue Flame Ford / Four Girls / If You Don’t Let It Die / Hot
Summer 1991 / Blue Lights / Leslie’s
Coughing Up Blood / Hurricane Dance / Angelhead / Tragic Telepathic
(Soul Slasher) / Virtually / So Strange / Strangling / Chlorine
Geen opmerkingen:
Een reactie posten