Elvis
Costello, Joe Jackson en Wilko Johnson gingen eens gekleed als saaie
kantoorklerken. Clive Gregson – jaren vijftig-kostuum, skinny
tie, brilletje – ook, alleen wás hij, werkzaam bij de
sociale dienst in Manchester, een kantoorklerk. Maar ook zanger,
gitarist, componist en bandoudste van Any Trouble. Gregson, in 1979
24 jaar, is vier jaar ouder dan Chris Parks (gitaar), Phil Barnes
(bas en zang) en Mel Hanley, en verwerkt zijn echtscheiding door het
schrijven van komisch-zielige teksten. Any Trouble neemt op een
regenachtige middag vijf van die liedjes op en brengt in eigen beheer
de single ‘Yesterday’s Love’/’Nice Girls’ uit. De single
krijgt airplay van John Peel en als het liedje onder de aandacht komt
van Stiff Records is een contract snel getekend. Any Trouble past met
zijn op soul, pop en rhythm & blues geschoeide new wave prima bij
Stiff; Gregson wordt niet voor niets steeds weer vergeleken met Elvis
Costello. Dat dat waar is, wordt bevestigd als de debuutplaat Where
Are All The Nice Girls? in de zomer van 1980 verschijnt. Any
Trouble houdt een steady beat aan, passend bij de tijdgeest waarin
Costello en Joe Jackson een belangrijke rol vervullen. In de
uptempo-songs rinkelen de akoestische gitaren en jengelen de Fenders
en de Rickenbackers. Niettemin zijn de midtempo-songs, met veel
soulinvloeden, aanstekelijke achttien-karaats liedjes. In die zin is
‘Girls Are Always Right’ een klassieke new wave-song, waar ‘Nice
Girls’ overigens nauwelijks voor onder doet. Het doordachte van
Where Are All The Nice Girls? is dat de introspectie fraai
wordt afgewisseld met bitterzoete en intelligente popliedjes als
‘Second Choice’, ‘Playing Bogart’ en ‘Romance’. De lp
wordt goed ontvangen, maar Any Trouble blijft in de schaduw van de
grote broers. Drie platen, vier jaar en vele muzikantenwisselingen
later trekt Clive Gregson definitief de stekker uit Any Trouble.
Altijd al een fan van de folkrock van Richard en LindaThompson, vormt
Gregson dan een folkduo met Christine Collister. In 1992 gaat Clive
Gregson vanuit Nashville als solo-artiest verder, met redelijk
succes. Toch zal hij nooit een mooier liedje schrijven dan ‘Girls
Are Always Right’.
Second
Choice / Playing Bogart / Foolish Pride / Nice Girls / Turning Up The
Heat / Romance / The Hurt / Girls Are Always Right / Honolulu / (Get
You Off) The Hook
Geen opmerkingen:
Een reactie posten