Al in 1977
is de eerste versie van The Not Quite actief in Enfield, Connecticut.
Alleen bassist en songschrijver Rob Mckenzie is nog over van de
originele bezetting als The Not Quite begin 1984 zijn definitieve
vorm krijgt met zanger/gitarist Joe Guidone, leadgitarist Morrie
McCarthy en drummer Tom Donelly. Naast de optredens in het
live-circuit van Connecticutt zijn de eerste tekens van leven
demo-uitvoeringen van 'Paint Me In A Corner' op de legendarische
Garage
Sale-verzamelaarcassette
en 'Wars Or Hands Of Time' op de Glitterhouse-verzamelaar Declaration
Of Fuzz.
Ondertussen werkt de band, aangevuld met toetsenist en technicus Mike
Zappulla, in de eigen kelderstudio aan het materiaal voor de
debuut-lp, dat in de Nickel Studio's in Hartford wordt vastgelegd. In
1986 komt dat album uit: op het Nederlandse Resonance-label. Het
zelfgetitelde album is gevuld met sixtiespunk en fuzzende gitaren, zo
blijkt uit de openingssongs 'Let Her Go' en 'Get Lost Girl'. Dan is
er een superieure versie van The Masters Apprentices' 'Wars Or Hands
Of Time' en prachtige Byrdsy folkrock met galmende 12-snarige
Rickenbacker in 'I Don't Know How To Tell You'. Niet alleen zijn er
nog albumhoogtepunten in 'Paint Me In A Corner'
en het sublieme 'Just Like Us', The
Not Quite
is, althans bij de eerste 1.000 stuks, vergezeld van een exclusieve
single, wat The
Not Quite tot
een begerenswaardige neo-garage-collector maakt. De band vergaat het
na de release van het debuut niet bijzonder goed; een vervolgalbum
wordt afgekeurd en postuum verschijnt in 1990 en tweede langspeler.
Op Voxx, dat wel.
Let
Her Go / Get Lost Girl / Wars Or Hands Of Time / I Don't Know How To
Tell You / Get Away / Mushroom People / You're Gonna Need Me / Just
Like Us / Heaven Sent / Fickle Wind / Paint Me In A Corner
Geen opmerkingen:
Een reactie posten