Michael
Olson start zijn muzikale carrière in Los Angeles, Californië,
waar hij als toetsenist in lokale bands als The Sentinels en The Joel
Scott Hill Group speelt. In 1966 duikt Olson op in San Francisco als
organist in Bob Segarini's The Family Tree, waarna hij onder de naam
Lee Michaels als solo-artiest tekent bij A&M Records.
In
1968 verschijnt de debuut-lp Carnival
Of Life,
waarop Michaels zich laat beluisteren als een soort van
toetsen-equivalent van Steve Miller. Dan stuurt Michaels zijn
begeleidingsband de deur uit, neemt een aantal solo-albums op en
strijkt vervolgens met vaste drummer Frosty neer in het landelijke
Mill Valley, benoorden Frisco. Daar, in zijn eigen studio-hut, neemt
Michaels met Frosty en gitarist Drake Levin zijn vierde album op:
Barrel.
Barrel is
een ware showcase van Lee Michaels talenten, want een zeer
capabele gitarist, een uitmuntende toetsenist en een zanger met een
soulvolle strot. Daarnaast is Barrel
een sfeervolle en rauwe plaat vol rock
met
massa's soul en af en toe een funky inslag. Aangedreven door
Michaels' warme gitaarlicks, barrelhouse-piano en zuigende Hammond
met rondjagende Leslie-speaker ademen songs als 'Mad Dog', 'Uummmm My
Lady' en het miniatuurtje 'As Long As I Can' volop zuidelijke
countrysoul en Rolling Stones-swagger.
Westcoast-psychedelica is vertegenwoordigd in een opwindende versie
van Moby Grape's 'Murder In My Heart (For The Judge)', terwijl
Michaels tekstueel – zoals een Californische hippie betaamt – de
revolutie predikt, want de tijden moeten veranderen – overtuigend
in het Traffic-achtige 'Day Of Change' – en de Vietnamoorlog moet
worden beëindigd, aldus het prachtig bonkende 'Thumbs'.
Barrel
paart,
hoewel de hippiedroom in 1970 lijkt te zijn vervluchtigd, oprechte
maatschappijkritiek aan muzikale rijkdom, die kunstig balanceert op
het snijvlak van rock, soul en countryblues. Het rauwe
Barrel is
dan ook het hoogtepunt in Lee Michaels' beslist niet onbeduidende
oeuvre, al behaalt hij een jaar later een verrassende Amerikaanse top
10-hit met 'Do You Know What I Mean?'. Michaels' latere output is
echter ronduit teleurstellend, zodat de begaafde muzikant zich eind
jaren zeventig min of meer terugtrekt uit de muziekbusiness en zich
vestigt op Hawaii.
Mad
Dog / What Now America / Uummmm My Lady / Thumbs / When Johnny Comes
Marching Home / Murder In My Heart (For The Judge) / Day Of Change /
Think I'll Cry / Games / Didn't Know What I Had / As Long As I Can
Geen opmerkingen:
Een reactie posten