Uit
respect worden ze de ‘Nashville Cats’ genoemd, maar de groep
studiomuzikanten noemt zichzelf Area Code 615 – naar het netnummer
van Nashville. Wegens het vele sessiewerk voor anderen komt Area Code
615 niet echt van de grond – de twee lp’s zijn nogal matig –
maar daar staat wel tegenover dat de muzikanten uitblinken op Bergen
White’s For Women Only, John Stewarts California
Bloodlines en Bob Dylans Blonde On Blonde. In 1971 besluit
de kern van Area Code 615 voor eigen kansen te gaan. Met de klassiek
geschoolde pianist John Harris richten ze Barefoot Jerry op. ‘Ze’
zijn bassist en steelgitarist Wayne Moss – geschoold in de
begeleidingsband van Brenda Lee –, drummer Kenny Buttrey – te
horen op Neil Youngs Harvest – en gitarist Mac Gayden –
verantwoordelijk voor de slidegitaar-partijen op J.J. Cale’s
Naturally en componist van de popklassieker ‘Everlasting
Love’. Een uitgelezen gezelschap dus, dat het traditionele
Nashville zat is en het avontuur zoekt in hashdampen en de flower
power-scene van de Westcoast. In Moss’ eigen Cinderella Studios in
Madison, Tennessee neemt Barefoot Jerry in minder dan een maand het
debuutalbum op voor Capitol. Southern Delight
neemt southern rock en zuidelijke
hillbilly als uitgangspunt, het meest evident in het relativerende,
alternatieve volkslied ‘I’m proud To Be A Redneck’: We’ll
make peace and lots of love / South’s gonna rise again.
Maar de band, vernoemd naar een oude fiddler uit de Great
Smokey Mountains, schuwt het avontuur niet en breidt het idioom uit
met gospel, countrysoul, Westcoast-harmonieën en weelderige
arrangementen. ‘Come To Me Tonight’ kent schitterende
C,S&N-achtige harmoniezang, evenals ‘Blood Is Not The Answer’,
dat door barokke toetsen naar een schitterende climax gebracht wordt.
Dat laatste geldt ook voor de monumentale afsluiter ‘That’s Ok,
He’ll Be Your Brother Someday’. Naast de gospel van ‘Finishing
Touches’ en de soepele soul van ‘The Minstrel Is Free At Last’
– met een hemelsplijtende gitaarsolo van Gayden – omvat het
avontuur eveneens John Harris’ sfeervolle toetsenspel en de
toevoeging van moog en mellotron. Tezamen met de muzikale
virtuositeit van Gayden, Moss en Buttrey, die songs als ‘Smokies’,
‘Quit While You’re A Head’ en ‘The Hospitality Song’ naar
grote hoogten stuwt, is Southern Delight een sublieme
samenvoeging van southern rock en Westcoast-countryrock. Hierdoor is
het debuutalbum van Barefoot Jerry tamelijk uitzonderlijk in zijn
soort en is ondanks de relatieve onbekendheid het predicaat
meesterwerk welverdiend. Southern Delight is aldus Barefoot
Jerry’s meest bijzondere lp van een totaal van zeven, niet in de
laatste plaats omdat het de enige plaat is in de samenstelling Wayne
Moss, Mac Gayden, Kenny Buttrey en John Harris.
The
Hospitality Song / I’m proud To Be A Redneck / Smokies / Quit While
You’re A Head / Blood Is Not The Answer / Come To Me Tonight /
Finishing Touches / The Minstrel Is Free At Last / Nobody Knows /
That’s Ok, He’ll Be Your Brother Someday
Geen opmerkingen:
Een reactie posten