De
wereld ligt aan zijn voeten als in september 1985 This
Is The Sea uitkomt.
Mike Scott is op weg een grote popster te worden, althans dat is in
de muziekpers de heersende opinie. Maar het loopt anders: Mike Scott
vlucht; Scott vlucht naar Ierland, vlucht in god en in alcohol. The
Waterboys heeft hij dan ontbonden; mede-componist Karl Wallinger is
wegens muzikale verschillen al eerder vertrokken. Mike Scott zwicht
onder de druk van torenhoge verwachtingen, volgt een intuïtief
pad – en raakt de weg volkomen kwijt. Dat is Scott al eerder
gebeurd toen hij in 1979 met zijn band Another Pretty Face Edinburgh
verruilde voor Londen. Voordat Mike Scott het goed en wel de gaten
heeft, heeft zijn platenlabel hem gedumpt.
Terug
in Schotland likt hij zijn wonden en komt drie jaar later met
saxofonist Anthony Thistlewaite en toetsenist Karl Wallinger terug
als The Waterboys – vrij naar Lou Reeds 'The Kids'. De debuutplaat,
nog zonder Wallinger, is fragmentarisch en niet meer dan een
verzameling demo's, maar op
A Pagan Place is
The Big Music van Mike Scott in zijn volle glorie te bewonderen.
Scott betoont zich een bevlogen en uitbundige frontman die zijn
spirituele overtuigingen niet onder stoelen of banken steekt.
Muzikaal is de sound van The Waterboys groots en meeslepend:
gestapelde akoestische gitaren, blazers, strijkers, de toetsen van
Wallinger en de sax-scheuten van Thistlewaite. In interviews spreekt
Scott enthousiast over zijn invloeden: van Reed tot Bowie, van Dylan
tot Patti Smith; en van esoterische, religieuze en mythologische
literatuur. Het succes van A
Pagan Place maakt
hem niettemin onzeker en als een gepland live-album mislukt, neemt de
druk op Scott toe. Koortsachtig werkt hij met Wallinger, Thistlewaite
producer Mick Glossop en een aantal sessiemuzikanten in wisselende
Londense studio's aan het album waar verwachtingsvol naar wordt
uitgekeken. Als de opnamen er in de zomer van 1985 opzitten, weet
Scott dat het goed zit: niemand minder dan Bob Dylan is razend
enthousiast over This
Is The Sea.
Dit wordt alom bevestigd als het monumentale meesterwerk in september
'85 verschijnt: een Astral
Weeks van
de jaren tachtig. Naast een opwindende rocksong als 'Medicine Bow' en
het door scheurende saxofoon gedragen 'Trumpets' bevinden zich
majestueuze, epische mini-symfonieën als 'The Pan Within', 'Old
Engeland' – geïnspireerd door James Joyce – en de
zinderende, orkestrale aflsuiter 'This Is The Sea'. Van een ander
kaliber, maar commercieel aansprekend is de single 'The Whole Of The
Moon', een en al synthesizers, cymbalen en sax-erupties. Een
klassieke single, en het wordt een hit – een zestiende plaats in de
Nederlandse top 40 in januari '86 – al heeft Mike Scott geen zin in
promotionele tv-optredens.
Het
is het begin van het einde van The Waterboys en hun Big Music. Vlak
daarop smeert Scott hem naar de Ierse pubs.
Don't
Bang The Drum / The Whole Of The Moon / Spirit / The Pan Within /
Medicine Bow / Old Engeland / Be My Enemy / Trumpets / This Is The
Sea
Geen opmerkingen:
Een reactie posten