Het
is altijd Mark Eitzel die het Mark Eitzel moeilijk gemaakt heeft. De
ene Mark is een bescheiden romanticus, de andere een getormenteerde
zonderling die zich van niets en niemand iets aantrekt.
Waarschijnlijk ligt in deze tegenstelling het godvergeten talent
besloten van de gekwelde singer-songwriter uit San Francisco. Het
verhaal mag bekend worden verondersteld; van 1985 tot en met 1994
maakte Eitzel zeven overwegend geniale rockplaten met American Music,
hetwelk de band een onversneden cultstatus bezorgde. In 2005 blies
Eitzel vrij plotseling samen met AMC-gitarist en tramconducteur Vudi
de band weer nieuw leven in, maar ook dat kwam in 2011 tot een
voorlopig-definitief halt. De oorzaak: een hartaanval voor de man met
het romantische hart. Al eind jaren negentig startte Mark Eitzel een
solocarrière op, maar ondanks dat hij in 1991 door Rolling
Stone tot singer-songwriter van het jaar werd uitgeroepen, was het
steevast hard ploeteren voor een commerciële doorbraak die er
niet kwam. Publiek, platenlabels en geldschieters wilden wel American
Music Club, maar geen Eitzel solo. De onberekenbare, onzekere Eitzel
nam, herstellende van de hartaanval, een dapper besluit: geen
American Music Club meer, maar wel een persoonlijk solo-album. Of
zoals Mark Eitzel dat zelf formuleerde: geen Wall of Sound meer.
Een
geluk bij een ongeluk – Eitzel is doorgaans doodongelukkig – was
dat een fan geld fourneerde voor de opnamen van Don't Be A Stranger,
dat de treurige troubadour opnam met onder meer Vudi en
Attractions-drummer Pete Thomas en dat uitermate warm werd
geproduceerd. Eitzels teksten zijn nog immer droefgeestig en
bitterzoet, maar muzikaal is Don't Be A Stranger een warm bad.
Prachtig ingetogen klinken de piano, de akoestische gitaar en Vudi's
bescheiden elektrische in werkelijk fantastische liedjes als 'I Love
You But You're Dead', 'Oh Mercy' en 'Costumed Characters Face Dangers
While At The Workplace', die sterk neigen naar het mooiste van AMC's
California en Everclear. Gloedvolle strijkers die wel lijken te zijn
gearrangeerd door Robert Kirby, toveren voorts stemmige liedjes als 'I
Know The Bill Is Due' en 'Nowhere To Run' om tot melancholische,
bloedrood gekleurde ballads. Don't Be A Stranger is een soort van
romantisch meesterwerk. Mark Eitzel had met dit album een kruising op
het oog tussen Neil Youngs Harvest en Nick Drake's Five Leaves Left.
Op de een of andere manier is hij daar wonderwel in geslaagd.
I
Love You But You're Dead / I Know The Bill Is Due / All My Love / Oh
Mercy / Costumed Characters Face Dangers While At The Workplace / Why
Are You With Me? / Lament For Bobo The Clow / Break The Champagne /
We All Have To Find Our Own Way Out / Your Waiting / Nowhere To Run
Geen opmerkingen:
Een reactie posten