De
eerste keer dat de band in volledige bezetting repeteert is het thuis
bij mijnheer en mevrouw Shirley, de ouders van de drummer. Kort
daarvoor is het kwartet door de Melody Maker uitgeroepen tot
supergroep, en dat is niet voor niets met muzikanten die afkomstig
zijn uit The Small Faces, The Herd en Spooky Tooth. Eind 1968 is
zanger/gitarist Peter Frampton uit The Herd gestapt en is hij met
drummer Jerry Shirley van plan een nieuwe band te formeren. Uit het
niets ontvangt Shirley dan een telefoontje van Steve Marriott van The
Small Faces die vraagt of hij en de bassist van Spooky Tooth, Greg
Ridley, met hem en Frampton mee mogen doen. Een supergroep is
gevormd. Als reactie op het door de media veroorzaakte stigma kiest
het kwartet voor de nederige naam Humble Pie.
Na repetities in Londen
– in huize Shirley – en Steve Marriotts boerderijtje in Essex, en
getekend door Andrew Loog Oldham voor diens Immediate-label, gaat
Humble Pie met Andy Johns zijn debuut opnemen. Maar nog voor As
Safe As Yesterday Is in de winkels ligt, zijn Humble Pie en Johns
in de Morgan Studios alweer begonnen aan de opnamen van het nieuwe
materiaal. Het eerste resultaat daarvan is de eerste hitsingle van
Pie: ‘Natural Born Woman’. Maar het overige materiaal die de band
opneemt heeft geen enkele hitpotentie. Omdat Marriott en Ridley op
het platteland in Essex wonen en Frampton en Shirley in Londen,
krijgt het tweede album van Humble Pie de titel Town And Country.
De sfeer is ook overduidelijk die van het platteland: folky,
countryesk en akoestisch. ‘Take Me Back’, een
Frampton-compositie is een schitterende akoestische song, die
opgevolgd wordt door Marriotts expliciete outlaw-countrysong ‘The
Sad Bag Of Shaky Jake’: When I was
just a kid in Abilene / I had to use a gun, well, for my own sake / I
shot a man down when I was just eighteen / And from that day they
call me Shaky Jake. Peter
Frampton, met zijn stemmige, superieure gitaarspel en gedempte
stemgeluid, en Marriotts rauwe soul- en rhythm & blues-power
domineren Town And Country volledig, maar er is ook ruimte
voor de Ridley-compositie ‘The Light Of Love’ en Shirleys
fantastische ‘Cold Lady’. Marriotts ‘Every Mother’s Son’ is
opnieuw een akoestisch countryliedje en zijn ‘Silver Tongue’ een
geweldige rocksong met scheurende gitaar en rollende Hammond. Hier
tegenover staat een even schitterende track als Framptons ‘Only You
Can See’ en de Ridley/Frampton-compositie ‘Home And Away’,
ruimhartig gemodelleerd naar de Californische sound van Crosby,
Stills & Nash. Het bezit bovendien een wonderschoon coda dat Town
And Country naar een celebraal einde draagt. Uit acute geldnood
brengt Loog Oldham in augustus 1969 Town And Country uit als
Humble Pie door Amerika toert, waardoor dit album roemloos ten onder
gaat. Humble Pie wordt later niettemin een succesvolle band in
Amerika, al blijft Town And Country voor altijd genegeerd. Ten
onrechte.
Take
Me Back / The Sad Bag Of Shaky Jake / The Light Of Love / Cold Lady /
Down Home Again / Ollie Ollie / Every Mother’s
Son / Heartbeat / Only You Can See / Silver Tongue / Home And Away
Geen opmerkingen:
Een reactie posten