Tussen
2003 en 2011 is het stil rondom Gillian Welch, de grande dame van de Appalachenfolk.
Die stilte wordt in 2009 doorbroken door David Rawlings' A Friend
Of A Friend, waarop Welch op negen van de tien nummers te horen
is. Maar uit de schaduw van Welch stapt haar partner Rawlings die
zich op A Friend Of A Friend laat gelden als een zeer
veelbelovende debutant. Dit is namelijk een album waarop velen zaten
te wachten, dit omdat Rawlings een toonaangevende figuur is in de
ontwikkeling van de alt.country. A Friend Of A Friend maakt
deze verwachtingen volledig waar, want een elegant, rustiek album,
perfect geschikt voor lange winteravonden. Een van de hoofdrolspelers
is Rawlings' afgetrapte, uit 1937 daterende akoestische gitaar, die
zijn bespeler bijna dwingt tot het nederig neerzetten van
melancholieke countryfolkliedjes als 'I Hear Them All' en 'Bells Of
Harlem', wat evenzeer geldt voor het schitterende 'Ruby' dat zo lijkt
te zijn weg gewandeld van zo'n klassiek jaren zeventig Asylum-album.
Maar er is meer; met behulp van begeleiders afkomstig uit de
gelederen van Tom Petty's Heartbreakers, Neil Youngs liveband, Bright
Eyes en Old Crow Medicine Show kunnen we genieten van een trits
bluegrass-Appalachen-liedjes, waarvan 'To Be Young (Is To Be Sad, Is
To Be High)' de meest bijzondere is. Dit schreef Rawlings namelijk
samen met Ryan Adams en is dan ook terug te vinden op Heartbreaker.
Bijzonder is ook het tien minuten klokkkende hart van de plaat; een
akoestische interpretatie en samenvoeging van Bright Eyes' 'Method
Actor' en Neil Youngs 'Cortez The Killer' – met een tekstuele
verwijzing naar T-Bone Burnett. Subliem gewoon, net als A Friend
Of A Friend in zijn geheel: een louterend en hartverwarmend
album.
Ruby
/ To Be Young (Is To Be Sad, Is To Be High) / I Hear Them All /
Method Acting/Cortez The Killer / Sweet Tooth / How's About You /
It's Too Easy / Monkey And The Engineer
Geen opmerkingen:
Een reactie posten