In 1987 lijkt de neo-garage zijn hoogtepunt voorbij te zijn, maar dat weerhoudt Fuzztones-gitarist Elan Portnoy en de Tryfles-leden Peter Stuart (zang, bas) en Chris Cush (gitaar) er niet van een neo-garagepunkpopband op te richten. Als drummer voegt zich David Ari bij de New Yorkers, zodat The Headless Horsemen greed zijn de wereld te veroveren met hun aanstekelijke bubblegum-variant van garagepunk. In het fameuze Brill Building mogen The Headless Horsemen hun debuut opnemen en daarbij tevens gebruik maken van vintage apparatuur en instrumenten. Elan Portnoy produceert de twaalf schitterende rocksongs die tezamen Can't Help But Shake vormen. Hij zorgt voor een helder en uiterst transparant geluid; een sound die perfect is voor de eclectische benadering van de psychpop van de Horsemen. Zij bestrijken namelijk het gehele spectrum van de sixtiesrock: 13th Floor Elevators psychedelica in 'I See The 'Truth'; Standells-garagepunk in 'Bitter Heart'; anglofiele rhythm & blues in 'Can't Help But Shake'; en onweerstaanbare Byrdsy folkrock in 'It's All Away'. Ook wordt de moderne powerpop niet vergeten in fantastische liedjes als 'Just Yesterday' en 'Any Port In A Storm', terwijl aan de andere kant ouderwetse Hollies-zang en dreunende fuzzgitaren samensmelten in de partyrocker 'Not Today'. Can't Help But Shake bezit alles om een klassiek neo-garagerockalbum te zijn, maar de wereld kijkt de andere kant op. Temeer daar het Headless Horsemen-debuut – de eerste 1.000 ex. zijn voorzien van een bonussingle – uitkomt op het in Schagen gevestigde Resonance-label. The Headless Horsemen veroveren de wereld niet, maar leveren met hun debuut wel een gegarandeerde neo-garageklassieker af.
Can't Help But Shake / Bitter Heart / Just Yesterday / Her Only Friend / I See The Truth / It's All Away / Same Old Thing / Not today / Any Port In A Storm / She Knows Who / Mojo Item / Cellar Dwellar
Geen opmerkingen:
Een reactie posten