Als Richard Jobson in december 1976 op een auditie in een mijnwerkerssociĆ«teit wat woorden in de microfoon brult, is hij de nieuwe zanger in de band van Stuart Adamson. Met Willie Simpson (bas) en Tom Kellichan (drums) vormen zij in Dunfermline, een stad even benoorden Edinburgh, de Skids. De punk is dan al ten volle tot uitbarsting gekomen en de Skids nemen de bijbehorende nihilistische attitude op in hun rockmuziek – evenals invloeden van Roxy Music en Mott The Hoople. Jobson en Adamson profileren zich als songschrijvers en de laatste is tevens de gezichtsbepalende factor van de band vanwege zijn bijna volleerde gitaartechniek en zijn expliciete gitaarspel. Adamson speelt lyrische solo’s, waar dit bij nagenoeg alle punkbands uit den boze is. Na voorprogramma’s voor The Stranglers en Buzzcocks bereikt de Skids’ zelf gefinancierde EP John Peel. Peel haalt de Schotten voor zijn radiosessies naar Londen, met als gevolg dat de Skids voor maar liefst acht lp’s tekenen bij Virgin. De tweede single van de Skids krijgt de volle aandacht in de pers en op de radio. Opgebouwd rondom Jobsons gezwollen tekst en Adamsons furieuze spel is ‘The Saints Are Coming’ een ware punkklassieker. En dat is ook de lp die de Skids vervolgens opnemen met producer David Batchelor en engineer Mike Glossop. Scared To Dance is als het ware een verzameling strijdliederen, furieus uitgevoerd door vier tartanpunkers. Beukende, martiale drums en een droge bas begeleiden de bombastische stem van opgewonden standje Jobson en het flitsende en gierende gitaarspel van Adamson. Naast het genoemde ‘The Saints Are Coming’ is ‘Into The Valley’, de volgende single en doorbraakhit, een van de topnummers van Scared To Dance. Adamsons cirkelzagende gitaar is eveneens prominent aanwezig op ‘Of One Skin’, ‘Dossier’ en op de andere met heavy gitaarriffs opgeluisterde songs. Maar nog het meest op het machtige ‘Scared To Dance’, dat door Stuart Adamsons gitaarspel tot grote hoogten wordt opgestuwd. Toch is Adamson ontevreden over de productie van Scared To Dance. Hij dreigt met opstappen, maar zal het nog twee albums volhouden. Dan voert hij zijn eerdere dreigement uit en begint zijn eigen band: Big Country. Jobson gaat door met de Skids, later met The Armoury Show en richt zich vervolgens geheel op toneel en literatuur. Richard Jobson is inmiddels een succesvol kunstenaar, Stuart Adamson hangt zichzelf op in een hotelkamer op Hawaii op 16 december 2001. ‘The Saints Are Coming’ wordt in 2006 wel opnieuw een hit; in een pathetische uitvoering van het monsterverbond U2 en Green Day.
Into The Valley / Scared To Dance / Of One Skin / Dossier / Melancholy Soldiers / Hope And Glory / The Saints Are Coming / Six Times / Calling The Tune / Integral Plot / Charles / Scale
Geen opmerkingen:
Een reactie posten