Al
in 1962 vormen de schoolvrienden Ron Floegel en Tom Phillips een
bandje. Het duo uit Sacramento, Californië speelt vooral, zoals
dat dan de trend is, traditionele covers in het folkidioom. Na ruim
een jaar wordt het duo een kwartet door toevoeging van bassist Tim
Schmitt en drummer George Hullin, waarmee tevens de rock-‘n-rollbeat
in het groepsgeluid verankerd wordt. The Contenders bestaan een jaar,
hernoemen zich The New Breed, tekenen bij Diplomacy en brengen in
1965 de debuutsingle ‘Green Eyed Woman’ uit. Door een
faillissement van Diplomacy wordt het contract met de band buiten hun
medeweten overgenomen door Mercury. Met tegenzin neemt The New Breed
nog een aantal psychedelische popsingles uit, en wijzigt dan zijn
naam in Never Mind. In 1968 ontfermt Terry Melcher – Byrds-producer
en zoon van Doris Day – zich over het viertal, wijzigt hun naam in
Glad en verknoeit vervolgens hun debuut-lp met overdadige strijkers
en blazers. Voor Tim Schmitt is het dan genoeg; hij vertrekt in 1969
naar Poco. Gitarist Andrew Samuels vervangt hem en als Redwing gaat
de band spelen in kleine clubs.
In de herfst van 1970 wordt Redwing
in de New Orleans House, een kleine club in Berkeley, ontdekt door
muziekguru Ralph J. Gleason. Hij is laaiend enthousiast over de
swingende rocksound, de tegen elkaar opboksende gitaren van Tom
Phillips en Andrew Samuels, en de gave samenzang. Gleason zorgt voor
een platencontract bij Fantasy – het label van Saul Zaentz –, die
Redwing gelijk met Creedence-producer Russ Gary de splinternieuwe
Fantasy-studio instuurt. Het resultaat, simpelweg Redwing
getiteld, verschijnt in mei 1971 en is een heerlijk rockalbum.
Redwing wordt
gedomineerd door de stotende ritmegitaar van Ron Floegel, die de
sound een stevige rockbeat geeft. De sterke opener ‘The Underground
Railway’ zet wat dat betreft gelijk de toon, gevolgd door het al
even swingende ‘Please Doctor Please’. Afgezien van de covers van
Mickey Newbury en Jimmy Rogers zijn de bandcomposities doortrokken
van een zekere rauwheid en bovendien sterk gevarieerd. Zo zijn
‘Sweetwalkin’ Lady’ en ‘Shorty Go Home’ te typeren als
klassieke countryrock, met de kenmerkende zangharmonieën en de
duellerende gitaren, en excelleert Redwing in de country-slowblues
‘I’m Countin’ On You (To Come Through)’. Het bitterzoete,
prachtig countryeske ‘Dark Thursday’, met schitterende bluesy
solo’s van Samuels, is de vervolmaking van een sterk debuutalbum.
Redwing
krijgt in
Amerika onder aanvoering van Rolling
Stone goede
kritieken en kent ook in Nederland, mede door hun concerten, enig
succes. De goede verhouding met Fantasy-baas Zaentz – een schril
contrast met John Fogerty’s ervaringen – en een zekere mate van
populariteit stellen de band in staat nóg drie albums te maken
voor Fantasy, en ook nog een onder dezelfde naam: Redwing.
The
Underground Railway / Please Doctor Please / Bonnie Bones / Dark
Thursday / Sweetwalkin’
Lady / I’m Your Lover Man / Shorty Go Home / Hogtied / I’m
Countin’ On You (To Come Through) / Oh Maggie (Don’t Lift The
Weight) / (Tell Me Baby) Why You Been Gone So Long / California Blues
Geen opmerkingen:
Een reactie posten