Factory
is begin jaren tachtig een allesomvattend Brits begrip: de doem van
Joy Division; de kilte van het postindustriële Manchester; de
arty vormgeving van Peter Saville; en de claustrofobische productie
van Martin Hannett. Maar er zijn ook Belgen: The Names. Vier jonge
muzikanten uit Brussel vinden aansluiting bij de hipsters in
Manchester, komen onder contract bij Factory en releasen in november
1980 de door Martin Hannett geproduceerde single 'Nightshift'. De
volgende single laat langer op zich wachten vanwege Hannetts door
alcohol en drugs gedreven lethargie: in januari 1982 verschijnt
'Calcutta' op het zusterlabel Factory Benelux.
Dan
gaan The Names met Martin Hannett de Strawberry Studios in om hun
debuut-lp Swimming
op
te nemen. Uitgebracht in juni '82 op het sublabel van Factory
Benelux, Les Disques du Crépuscule, is Swimming
een
doemplaat pur
sang:
hypnotiserende, repeterende drums, schurende, zagende gitaren en
dreigende,
ijzige synthesizers die steeds in het klankbeeld opdoemen en dan weer
vervagen. De treurige zang is diep weg gemixt, terwijl
geluidstovenaar Martin Hannett de echokamers volop open heeft gezet.
De kille doem komt vooral geweldig tot zijn recht in atmosferische
rocksongs als 'Floating The World', 'The Fire' en 'Life By The Sea',
in de peilloos diepe treurigheid van 'White Shadown en in het
imponerende muzikale grafschrift 'Leave Her To Heaven'. Swimming
past
perfect in het rijtje Britse doemplaten als Secondhand
Daylight, Unknown Pleasures en
Seventeen
Seconds,
maar in 1982 is de stroming redelijk passé en ook een
marginaal label als Crépuscule kan weinig voor de Belgen
betekenen, waarna The Names net als een mistige synthesizer-flard
langzaam vervagen.
Discovery
/ Floating World / The Fire / Life By The Sea / White Shadow / (This
Is) Harmony / Shanghaï Gesture / Leave Her To Heaven / Light
Geen opmerkingen:
Een reactie posten