Almhult
is een afgelegen stadje in de bossen van Zuid-Zweden. In het begin
van de jaren tachtig herbergt het een modband en een garagepunkgroep:
The Pow en The Creeps. The Pow wordt geleid door Hans Ingemannson,
The Creeps door zijn jeugdvriend Robert Jelinek. Een van een tape
opgenomen track van The Creeps verschijnt in 1985 op de
neo-garageverzamelaar A Real Cool Time, maar een jaar eerder
zijn The Creeps al ter ruste gelegd. De bassist en drummer moeten hun
dienstplicht vervullen, waarna de overgebleven Jelinek begin 1984
gitarist van The Pow wordt, terwijl Ingemannson op zijn beurt orgel
gaat spelen in een door Jelinek nieuw opgezette Creeps. Maar twee
bands is teveel van het goede voor het duo en dus gaat The Creeps in
winterslaap. The Pow daarentegen gaat op tournee door Duitsland,
wordt aanmerkelijk ruiger door Jelineks garagerock-inbreng en diens
rauwe stemgeluid, en neemt een passender naam aan: The Backdoor Men.
Via het Tracks On Wax-label verschijnt in juni 1985 de fenomenale
single ‘Out Of My Mind’, gevolgd door vele optredens in Duitsland
waar de band populair is, en de geweldige folkrocksingle ‘Going Her
Own Way’ op het Duitse FAB Records. Gestimuleerd door het succes
van The Backdoor Men brengt Robert Jelinek de oorspronkelijke Creeps,
met bassist Anders Johansson en drummer Patrick Olsson, weer tot
leven.
Als The Creeps een contract tekenen met Tracks On Wax richt
Jelinek zich geheel op zijn eigen band en heffen The Backdoor Men
zichzelf op wegens gebrek aan een zanger. Backdoor Men-gitarist Hans
Ingemannson stapt over naar The Creeps en wordt daar bespeler van een
Farfisa-orgel. In deze viermansbezetting nemen The Creeps in kleine
lokale studio’s Jelineks composities op, met als resultaat Enjoy
The Creeps. Twaalf opwindende, rauwe rhythm & blues-nummers
in de stijl van Them en The Pretty Things, met in de hoofdrollen
Ingemannsons gierende orgeltje, Jelineks fuzzende gitaar en bluesy
stem. Naast dampende covers van ‘Maintaining My Cool’ en ‘I’m
A Rolling Stone’, beide van The Sonics, klinken Robert Jelineks
opwindende, soulvolle liedjes als klassiekers uit de
beatgeschiedenis. De rhythm & blues-ballads ‘Darling’ en
‘Come Back, Baby’ laten een radeloze, maar meesterlijk zingende
Jelinek horen, terwijl een stompende beat, overstuurde gitaren en het
gemeen knerpende orgeltje ‘The Creep’, ‘She’s Gone’ en
‘Ain’t No Square’ naar grote hoogten stuwen. Maar niet zo hoog
als ‘Down At The Nightclub’, klinkend als Them met een furieuze
Van Morrison, en zondermeer een van de beste songs van de het
neo-garage tijdperk. Enjoy The Creeps wordt in Zweden
uitgebracht in een oplage van 2.000 stuks en bij FAB Records in
Duitsland in een oplage van 1.750, waardoor de plaat al snel
uitverkocht raakt. Maar daar staat niemand bij stil als The Creeps
tekenen bij major WEA, bij wie het zeer matige Now Dig This!
verschijnt. The Creeps worden echter een totale aanfluiting als
ze op Blue Tomato een soort van partyfunk spelen. Het is in
niets vergelijkbaar met Enjoy The Creeps, een ware neo-garage
klassieker.
Down
At The Nightclub / Ain’t No Square / Come Back, Baby / Rattlesnake
Shake / City Of People / Just What I Need
/ The Creep / Darling / Hi, Hi, Pretty Girl / Maintaining My Cool /
I’m Rolling Stone / She’s Gone
Geen opmerkingen:
Een reactie posten