'Sunspots', een mooie, pastorale instrumental opent het eerste solo-album van Bob Mould. En dat is nogal verrassend, want Mould was de brullende zanger en gitarist van Minneapolis hardcorepunkers Hüsker Dü. Na zes jaren van drank en drugs, zes studio-lp's, de zelfmoord van manager David Savoy en een moeizame, heftige relatie met Hüsker Dü-drummer Grant Hart, vindt Mould het in februari '88 welletjes. Hij bevrijdt zich van het langdurige contract met Warners en trekt zich terug op zijn recent aangekochte boerderijtje, zo'n 100 km van New York. Mould keert terug naar de eenvoud en soberheid van het platteland, kiest het isolement, verzorgt zijn kippen, luistert naar klassieke muziek en Appalachen-folk – en schrijft het materiaal voor zijn eerste solo-album. Bij toeval komt Mould in contact met drummer en producer Anton Fier (The Feelies, Pere Ubu, Golden Palominos), die voor hem een band samenstelt met naast Fier Pere Ubu-bassist Tony Maimone en celliste Jane Scarpantoni. Met hulp van engineer Lou Giordano nemen Mould en zijn studioband in onder meer Prince's Paisley Park-studio's in Minneapolis de tracks op voor zijn solodebuut Workbook. Gezien de omstandigheden – Moulds retraite op het platteland – is het geen wonder dat Workbook een stemmig, introspectief en folky karakter heeft. Niet alleen 'Sunspot' weerspiegelt dat; ook het volgende – prachtige – nummer 'Wishing Well' vangt aan met rinkelende akoestische gitaar en sfeervolle cello, al wordt dit halverwege ruw verstoord door Moulds overweldigende gitaarsolo. Deze stijl, van sfeervolle akoestische gitaar en cello, gecombineerd met een stuwende ritmesectie en elektrische gitaar, is de rode lijn op Workbook, want keert terug in aan R.E.M. herinnerende serie fraaie folky rocksongs als 'Heartbreak A Stranger', 'See A Little Light' en 'Poison Years' – Bob Moulds afrekening met de tropenjaren met Hüsker Dü. Workbook vindt zijn landelijke apotheose in 'Dreaming, I Am' – Chicken understands that fox so well / Over the fence and down the field / Runs that fox so sly – waarin de buitenmens Mould aan het woord is en zichzelf begeleidt op mandoline, akoestische en elektrische gitaar. Workbook is een bijzonder fraai album, waarop Bob Mould, de eens schreeuwerige, drammerige punker, zich laat kennen als een gevoelsmens die weet te raken met een even intiem als intens folky rockalbum.
Sunspots / Wishing Well / Heartbreak A Stranger / See A Little Light / Poison Years / Sinners And Their Repentances / Brasilia Crossed With Trenton / Compositions For The Young And Old / Lonely Afternoon / Dreaming, I Am / Whichever Way The Wind Blows
Geen opmerkingen:
Een reactie posten