zaterdag 29 september 2012

The Associates | The Affectionate Punch


Op 23 januari 1997 overleed Billy Mackenzie in zijn vaders Schotse plattelandhuisje aan een overdosis van slaap- en kalmeringsmiddelen. Eenzaam en alleen; gedesillusioneerd, depressief en bankroet. Mackenzie’s muzikale carrière begon precies twintig jaar daarvoor, toen hij in Edinburgh Alan Rankine tegen het lijf liep. Het duo gaat optreden als cabaret-act; treedt op in nachtclubs en louche foyers. Het daarmee verdiende geld gaat op zeer veelvuldig pub-bezoek. Toch werkt het duo in Rankine’s flat aan de piano aan een repertoire van popmuziek. Maar dan popmuziek in de betekenis van een hutspot aan stijlen: van cabaret tot funk; van postpunk tot Bowie. Niet voor niets is de debuutsingle van The Associates een expres belabberde cover van ‘Boys Keep Swinging’. Het wekt de interesse van Fiction-labelbaas Chris Parry. In de Engelse Morgan Studio neemt het duo met behulp van producer Mike Hedges in vijf weken hun debuutplaat op, die in augustus 1980 uitkomt. The Associates zijn opThe Affectionate Punch met weinig tijdgenoten te vergelijken. Billy Mackenzie, beïnvloed door opera en zigeunermuziek, steekt met zijn exuberante falsetstem zowel Billy Holliday, Scott Walker als David Bowie naar de kroon en croont en krijst zich een weg door de mathematisch geconstrueerde liedjes. Het muzikale decor komt voor rekening van Rankine die in sprankelende liedjes als ‘Amused As Always’, ‘A Matter Of Gender’ en ‘Even Dogs In The Wild’ zowel met elektronica experimenteert als kristallijnen motiefjes en krassende, kille lijnen uit zijn gitaar tovert. Experimentele en barokke songs als ‘Transport To Central’ en ‘Deeply Concerned’ maken deel uit van de schitterende muzikale speeltuin waarin de dartele Rankine en Mackenzie naar hartelust ronddolen. Op The Affectionate Punch maken The Associates postmoderne popmuziek, gebruikmakend van bronnen afkomstig van opera, cabaret, disco en het Franse chanson. De naïviteit waarmee Rankine en Mackenzie deze stijlen tegemoet treden is eenvoudigweg uniek en overrompelend. The Affectionate Punch is ondanks het experimentele, soms mechanische geluid een gloeiende door Mackenzie’s pathetische falset opgepookte warmtebron. Het debuut van The Associates blijft ook in retrospect fier overeind, in tegenstelling tot de gladgepoetste geremixte versie die op aandringen van major Warner Brothers in 1982 verschijnt.

The Affectionate Punch / Amused As Always / Logan Time / Paper House / Transport To Central / A Matter Of Gender / Even Dogs In The Wild / Would I... Bounce Back / Deeply Concerned / A.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten