Eric
Stumpo, John DeVault, Evan Williams, Mike Ripa en Tom Champlin –
alle vijf zijn het gitaristen in Plan 9. De extreem hoge
gitaardichtheid maakt van Plan 9 een ultieme jamband, maar het begon
natuurlijk allemaal in de punktijd. Geformeerd in Rhode Island in
1979 door Eric Stumpo, toetseniste Deb DeMarco en bassist John
Florence groeit Plan 9 – vernoemd naar een van de slechtste films
ooit: Ed Woods Plan 9 From Outer Space – al snel uit tot een
collectief van zes muzikanten. Na de wilde punktijd duikt Plan 9 het
verleden in van de garagepunk en muteren compacte songs als ‘Dirty
Water’ en ‘Frustration’ tot uitgesponnen acid-rock. Plan 9 wekt
vervolgens de aandacht van Greg Shaw van het befaamde Voxx Records,
maakt voor het label de mini-lp Frustration en krijgt een
plaatsje op de verzamelaar Battle Of The Garages (Part II).
Plan 9 bevindt zich in 1984 in het hart van de neo-garagerockscene,
zo bewijst het eerste volwaardige groepsalbum Dealing With The
Dead. Opgenomen in de Trod Nossel Studios in Connecticut onder
productionele leiding van Deborah D. is Dealing With The Dead
een warm klinkende acid-rockplaat waarop Plan 9’s
wall-of-guitar-sound domineert. De gitaren zoemen,
zagen en zaniken uiterst prettig in klassieke heavy psychedelische
rocksongs als ‘I Like Girls’ – I like girls who walk in
triplicate / I like girls with central heating – ‘White
Woman’ en ‘Step Out Of Time’. Deborah D.’s dreinerige Vox
Super Continental-orgel weert zich kranig tegenover de vijf
kronkelende gitaren, zo ook in ‘Beg For Love’. De meest
karakteristieke Plan 9-song – waarin de achtkoppige band gelijke
delen Grateful Dead en Blue Öyster Cult mengt – is het door
vele gitaren naar een climax gevoerde titelnummer ‘Dealing With
Dead’. Dealing With The Dead verschijnt in 1984 in een zeer
opvallende hoes. Niet alleen heeft de beroemde sixtties-graficus R.K.
Sloane de fabelachtig psychedelische hoes ontworpen; deze licht ook
nog eens op in het donker. Een bijgevoegd comics-boekje vervolmaakt
ontwerp en muzikaal concept. Het maakt Dealing With The Dead tot
een van de beste neo-psychedelische albums van de jaren tachtig, al
is het het cirkelzagende en rondkronkelende gitaarleger dat het
verschil écht maakt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten