
Hun
zelfgetitelde ep was in 2012 al een lekkere appetizer voor
het volwaardige debuutalbum. Houndmouth – Matt Myers, Katie Toupin,
Shane Cody en Zak Appleby uit New Albany, Indiana, aan de andere kant
van de rivier van Louisville, Kentucky – komt zomaar onder contract
bij het Britse punklabel van het eerste uur, Rough Trade. Head
honcho Geoff Travis betitelt
Houndmouth spontaan als het beste dat hij ooit heeft getekend. Dat is
natuurlijk niet waar, maar het zijn wel fraaie credentials
die met de release van From
The Hills Below The City
enigszins bewaarheid worden. Het kwartet beschikt over ruim voldoende
muzikale kwaliteiten – meerstemmige zang, gitaar, bas, drums, piano
en orgel – om indruk te maken. Dat doet Houndmouth dan ook in de
twaalf sterke songs van het debuut. De band baseert zich op
ouderwetse Appalachen-countryfolk, maar betrekt ook The Band en
Creedence Clearwater Revival in zijn idioom; en bevindt zich aldus
ergens tussen de rauwe countryfolk van The Low Anthem en de
retro-countryrock van The Sheepdogs en The Illegitimate Sons. Het
resultaat is een album met sfeervolle countryrock-liedjes die zich
lijken af te spelen in het sepia-getinte Amerika van het begin van de
20e eeuw. 'Come On, Illinois', 'Penitentiary', 'Ludlow' en 'Houston
Train' behoren tot de hoogtepunten van een net weer even anders
americana-album. From The Hills Below The City:
een verrassing vanuit down home Kentucky,
dan wel Indiana.
On
The Road / Come On, Illinois / Penitentiary / Casino (Bad Things) /
Ludlow / Hey Rose / Krampus / Long As You're At Home / Houston Train
/ Comin' Around Again / Halfway To Hardinsburg / Palmyra
Geen opmerkingen:
Een reactie posten