zondag 8 september 2013

John Stewart | California Bloodlines

California Bloodlines wordt door Rolling Stone beschouwd als een van de 200 beste albums aller tijden. Dat is een bewonderenswaardige status voor een lp waarvan de maker nagenoeg nooit genoemd wordt in de canon van countryrock of singer-songwriters. Aan deze kant van de oceaan is John Stewart dan ook een relatief onbekende muzikant. Toch heeft Stewart een immens oeuvre geproduceerd. Eind jaren vijftig heeft de Californiër Stewart de hoop een solocarrière te kunnen starten als tieneridool. Wat Rick Nelson en Eddie Cochran wel lukt, lukt Stewart niet. Als songschrijver in het folktrio The Cumberland Three valt Stewart vervolgens dusdanig op dat hij in 1961 gevraagd wordt voor The Kingston Trio. Met hen neemt Stewart in zeven jaar tijd zestien lp’s op. In 1967 gaat Stewart op de solotoer en boekt hij zijn eerste megasucces; niet als singer-songwriter maar als schrijver van The Monkees’ ‘Daydream Believer’. Gesterkt door dit succes vertrekken Stewart en manager/producer Nick Venet – de man die The Beach Boys groot maakte – in februari 1969 naar Nashville, Tennessee om weg van de Californische hippiesfeer Stewarts debuutalbum op te nemen. In Nashville treffen ze Bob Dylan aan, die in dezelfde studio – Columbia Studio – opnamen maakt voor Nashville Skyline. In de aanpalende studioruimte neemt Stewart met dezelfde Nashville-studiomuzikanten als Dylan California Bloodlines op. Ervaren rotten als mondharmonicaspeler Charlie McCoy, pedal steelspeler Lloyd Green, bassist Norbert Putnam, de drummers Kenny Buttrey en Buddy Harman en de legendarische blinde pianist Hargus ‘Pig’ Robbins zorgen voor een echte countrysfeer. Stewart zelf zingt zijn folky liedjes; kleine, met invoelende stem gezongen portretjes van gewone mensen en hun ontberingen in de depressietijd en hun zoektocht naar geluk in de jaren vijftig. ‘The Pirates Of Stone Country Road’ speelt zich af in South Dakota in het pre-televisietijdperk en zo ademen vele songs op California Bloodlines de sfeer van voorbije tijden; van de gebruiken en rituelen die verloren zijn gegaan. Nostalgie voert de boventoon in prachtige staaltjes singer-songwriterslyriek zoals in titelnummer ‘California Bloodlines’ en ‘Mother County’. Als een Westcoast folktroubadour klinkt Stewart in ‘Razorback Woman’ en ‘Some Lonesome Picker’, terwijl ‘Omaha Rainbow’ en ‘Shackles And Chains’ pure Nashville-country is. Op California Bloodlines vloeien deze twee stijlen prachtig samen, waardoor het album klinkt zoals de treffende omschrijving van schrijver Barney Hoskyns in zijn boek Hotel California: als de verbindende schakel tussen Johnny Cash en Gene Clark. Nog in hetzelfde jaar – 1969 – verschijnt California Bloodlines, al blijft John Stewarts debuut tamelijk onopgemerkt in het Westcoast-geweld. Na het overtuigende debuut, dat zich met de beste singer-songwritersalbums kan meten, zal John Stewart nog maar liefst vierenveertig platen uitbrengen. Hier komt een eind aan als Stewart op 19 januari 2008 overlijdt in het Scripps Mercy Hospital in San Diego, hetzelfde ziekenhuis waar hij 68 jaar eerder geboren werd.

California Bloodlines / Razorback Woman / She Believes In Me / Omaha Rainbow / The Pirates Of Stone Country Road / Shackles And Chains / Mother County / Some Lonesome Picker / You Can’t Look Back / Missouri Birds / July You’re A Woman / Never Goin’ Back

Geen opmerkingen:

Een reactie posten