vrijdag 16 augustus 2013

Daughn Gibson | Me Moan


Geboren in Nazareth, Pennsylvania, en dus net afkomstig van boven de Mason-Dixon Line is Daughn Gibson en zijn duistere, gevaarlijke muziek niettemin pure southern gothic. Gibson, een robuuste verschijning van het type twaalf ambachten, dertien ongelukken, heeft op Me Moan, het debuut voor Sub Pop, zijn uiteindelijke bestemming gevonden als tamelijk onconventioneel singer-songwriter. God, de dood, geweld, alcohol, drugs en de zoektocht naar verlossing zijn steeds opduikende thema's in Gibson teksten, bekend wellicht, maar daarbij is de muzikale omlijsting ronduit spectaculair, want een waanzinnige begeleiding van weirde samples, cello, pedal steel en dreunende twang-gitaar – en steeds op het dreinende, dreigende ritme van ijzige synthbeats. Daughn Gibson is afkomstig van een andere planeet. Hij zingt als een ijskoud gekoelde Scott Walker en zijn sound houdt het midden tussen de vleermuizen-gothic van The Sisters Of Mercy en de cowboy-twang van Wall Of Voodoo – een combinatie zelden vertoond. 'My daddy was a beast' zijn Gibsons eerste woorden in de overweldigende opener The Sound Of Law en vanaf dat moment neemt hij je mee op een wilde achtbaanrit. Strakke, jagende ritmes slepen mee, imponeren. Gibsons stentor-zang poogt de boel bij elkaar te houden en dat lukt vooral vanwege de echt ijzersterke composities. Zodoende is er zomaar ruimte voor een weemoedige countryballad als het schitterende All My Days Off. Wat een geweldig album.

The Sound Of Law / Phantom Rider / Mad Ocean / The Pisgee Nest / You Don't Fade / Franco / Won't You Climb / The Right Signs / Kissing On The Blacktop / All My Days Off / Into The Sea


Geen opmerkingen:

Een reactie posten